Maakt Lancia een comeback in de rally? Laten we hopen!

En nu ineens het goede nieuws… het zal niet bij hopen blijven…

Dat Lancia een geschiedenis heeft in de rally, hoeven we jullie niet te vertellen. Zelf zijn wij ooit getuige mogen zijn van al dat erfgoed tijdens een bezoek aan FCA Heritage, een museum van de overkoepelende Lancia-, Alfa Romeo-, Fiat-,… group.

Ter gelegenheid van het debuut van de film ‘Race for Glory’ in de Italiaanse bioscopen, zijn ze bij Lancia verheugd om het nieuwe HF logo te onthullen, dat zijn debuut zal maken op de New Lancia Ypsilon HF, voordat het gebruikt zal worden op de toekomstige high-performance versies van het merk.

Na de presentatie van de New Lancia Ypsilon, de eerste auto van het nieuwe tijdperk, zetten ze vandaag een nieuwe stap op weg naar Renaissance, om de meest brute en radicale ziel van het merk te benadrukken en de toewijding aan het focussen op prestatiegerichte modellen, aldus Luca Napolitano, CEO van het merk Lancia. “Keren we terug naar de Rally? Daar werken
we aan”.

En of ook onze eigen Vintage Martini Driver hier wild van wordt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Lancia (@lancia_official)

Nieuw HF-logo en Lancia Ypsilon HF
Lancia Centro Stile heeft het originele logo van de HF opnieuw geïnterpreteerd en eigentijds gemaakt. Met name de kleuren van het HF logo, wit, rood en zwart, zijn hergebruikt, zonder grafische elementen toe te voegen, maar door ze te vereenvoudigen en puurder te maken, met respect voor de onmiskenbare geometrie van het merk Lancia.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Lancia (@lancia_official)

De kleuren zijn die van het officiële logo van de Fulvia Coupè uit 1966, terwijl de helling van de letters die is van het logo van de Lancia Delta uit de jaren ’90 om snelheid en radicaliteit uit te drukken. Het nieuwe HF logo is Progressive Classic omdat, in een perfecte balans tussen verleden en toekomst, alle kenmerkende elementen van het historische merk, bestaande uit het olifantje en het acroniem, nu opnieuw worden geïnterpreteerd om te worden geprojecteerd in de toekomst. De samenstellende elementen van het merk zijn symbolen van het Lancia-erfgoed die nu vereenvoudigd zijn, zowel qua lijnen als qua vormen, waardoor er een nieuw evenwicht is ontstaan dat in staat is om innovatie, eersteklasheid en Italianiteit uit te drukken met een vleugje eclecticisme.

Het verfijnde vakmanschap van het logo profiteert vandaag de dag van de technologische vooruitgang die in de loop der jaren is geboekt. De Lancia Ypsilon HF krijgt een verlaagd onderstel, een verbrede spoorbreedte, wordt 100% elektrisch met een 240 pk motor en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 5,8 seconden.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Lancia Italia (@lancia_italia)

HF-logo en Squadra Corse Lancia

Het HF-logo werd voor het eerst geïntroduceerd in 1960, op de Autosalon van Genève, toen een groep gepassioneerde Lancia-eigenaars een club oprichtte (Hi-Fi staat voor High-Fidelity), voorbehouden aan diegenen die minstens zes gloednieuwe Lancia’s hadden gekocht. De initialen HF verschenen voor het eerst op enkele Lancia sportmodellen, zoals de Flaminia Pinin Farina Coupé, de Flaminia Sport Zagato en de Flavia Coupé.

Een paar jaar later, in februari 1963, richtte Cesare Fiorio samen met een aantal coureurs en gepassioneerde Lancia-eigenaars het HF Lancia Racing Team op. Het logo van het Racing Team bestaat uit de hoofdletters HF, wit op een zwarte achtergrond, met vier rode olifanten als mascottes en de hoofdletters SQUADRA CORSE, wit op een rode achtergrond, eronder. De legendarische Fulvia Coupé HF van ’66 was de eerste die ermee te zien was, herinnerd om zijn ontelbare rallyoverwinningen, gevolgd door de onverslaanbare Stratos HF van 1974 tot 1978, de Delta Turbo in 1983 en tot slot de Delta 4WD, Delta Integrale en Delta HF Integrale Evolution.

Sinds de oprichting van het HF Lancia Racing Team waren de successen van de Lancia HF’s talrijk. In 1972 won de Fulvia HF het International Constructors Championship, dat vanaf het volgende jaar het World Rally Championship werd, een competitie waarin dezelfde Fulvia HF en de Stratos HF zegevierden in 1974 en de Stratos HF in het tweejaarlijkse seizoen 1976-1977, met als hoogtepunt de zes opeenvolgende titels die tussen 1987 en 1992 werden gewonnen door de iconische Delta HF met
vierwielaandrijving, een model dat kon uitblinken in verschillende versies, 4WD, 8v, 16v en
Evolution.

De oorsprong van het olifantensymbool, tussen legende en werkelijkheid

Tussen legende en werkelijkheid wordt gezegd dat het olifantje al in 1953 als geluksbrenger werd gekozen door Gianni, zoon van Vincenzo Lancia en CEO van de autofabrikant van 1949 tot 1955. De betekenis zou worden toegeschreven aan het idee dat olifanten, eenmaal gelanceerd in een race, niet te stoppen zijn. Het symbool van de galopperende pachyderm, aanvankelijk afgebeeld in blauw en daarna in rood, lijkt afkomstig te zijn uit de oosterse mythologie, als symbool van geluk en overwinning, zolang het wordt afgebeeld met de slurf naar voren gestrekt.

 

You May Also Like

Dit is de Porsche Taycan Sport Turismo (en dat moet je ervoor neertellen)

Porsche presenteert een derde variant van de Taycan Naast de Taycan en de Taycan ...

Behind the Visor: Formula 1 Helmen als Storytellers

Verstappen’s World Championship Helmet Design: Een knipoog naar legacy en Achievement. Nadat Max Verstappen ...

Red Bull atleet racet zich tot op hoogste gebouw ter wereld (video)

Straf gastje, die Sam Sunderland… Als je als atleet bij Red Bull binnen bent ...