BMW i4 begint met eDrive40 en M50 en dit zullen ze kosten

Doet Elon Musk al in zijn broek? 

De volgende in de rij die een Tesla-killer genoemd wordt? Wie zal het zeggen maar dat Elon Musk deze lancering met argusogen zal bekijken is een feit dat ons inziens even waar blijkt te zijn dan de belofte dat hij binnenkort mensen de ruimte inschiet.

Zo zal de 100% elektrische BMW i4 Gran Coupé debuteren als eDrive 40e en als M50, een regelrechte concurrent voor de Tesla Model 3. Naast een paar beelden en technische gegevens eerder, krijgen we nu een volledige update van deze 4 Reeks Gran Coupé. En wat zien we?

Het interieur van de BMW i4 lijkt erg hard op dat van de nieuwe 3 en 4 Reeks met dat verschil de elektrische i-designaccenten niet kunnen ontbreken. Vooral het ontwerp van de middenconsole is hier onder handen genomen. Verder zien we een dashboard met het BMW Curved Display, een digitaal paneel dat de displays van het instrumentarium (12,3 inch) en de infotainmentscherm (14,9 inch) samenbrengt, iets wat we al eerder tegenkwamen in de iX, of beter gekend als zowat de volledig elektrische variant van de X5.

Verder is de BMW i4 uitgerust met de laatste evolutie van iDrive, OS 8. Mét Over-the-air-updates en een 5G-dataverbinding, uiteraard.

In vergelijking met ondergetekende zijn 4-reeks Gran Coupé (vorige generatie), is de i4 met zijn 4,79 meter lengte met meer dan 15 centimeter gegroeid. Dat uit zich niet in meer kofferruimte, wel in binnenruimte, al is een kofferruimte van 470 liter (10 liter liter minder dan zijn voorganger) voor ons groot genoeg.

Onderhuids zien we bij de eDrive40 een elektromotor van 340 pk (430 Nm) op de achterwielen. Dit doet het geheel van 0 naar 100 km/u sprinten in 5,7 seconden. Versnellen stopt bij een begrensde 190 km/u. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 80,7 kWh. Hiermee moet je een rijbereik van 590 kilometer kunnen halen.

Standaard wordt de i4 eDrive 40voorzien van adaptieve dempers, luchtvering en 17-inch velgen. Een M-pakket en M-ophanging zijn uiteraard optioneel. Het neusje van de zalm zal de M50 worden. Deze wordt door twee elektromotoren aangedreven en zal maar liefst 544 paardjes en een maximumkoppel van 795 Nm. Dit laat het geheel steigeren in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en laat de topsnelheid aftikken op 225 km/u. Net als de BMW i4 eDrive 40 is de accu 80,7 kWh sterk. De M50 haalt zo een rijbereik van maximaal 510 kilometer.

Standaard staat de BMW i4 M50 op een adaptieve M-ophanging met 18-inch velgen. Verder is ook het variabele sportstuur, de M-sportremmen en een extra veerpootbrug vooraan standaard.

Laden doen je met een BMW i4 aan 200 kW. Dit moet theoretisch gezien in staat zijn om in tien minuten voldoende stroomstoten te geven om opnieuw 150 kilometer verder te kunnen. Van 10 naar 80% zelfs in slechts 31 minuten. Mocht je enkel beschikken over de 11 kW-lader (AC), dan moet je een dikke 8 uur rekenen om hem volledig op te laden.

Vanafprijs van al dit elektrisch geweld?

  • BMW i4 eDrive40e: 59.600 euro
  • BMW M50: 73.000 euro

De eerste exemplaren zullen vanaf 27 november 2021 de dealers uitrollen.

You May Also Like

Komt er een Targa-versie van de Toyota Supra?

Yes please!  Corona impacteert alles en iedereen, dus ook de autoindustrie. Zowat alle autosalons ...

Mooierd Marissa Galle zet Jaguar i-Pace in vuur en vlam

Die willen wij ook wel eens een weekje uittesten… Niet dat we knapperd Marissa ...

International Women’s Day: Alfa Romeo brengt hulde aan vrouwelijke racepiloten

Mooie vrouwen en snelle auto’s, snelle vrouwen en mooie auto’s…dodelijke combi! Om de “Internationale ...