Terwijl hij een Porsche 911 op een trailer trekt…
De eerste Cybertrucks zijn, en we kunnen wel stellen, in Texas eindelijk van de band gerold! Vier jaar na zijn onthulling hebben dan ook de eerste klanten hun exemplaar overhandigd gekregen. Hoogtijd dus om ook eindelijk de technische details aan het grote publiek mee te geven.
Zo is de Cybertruck 5,68 m lang, 1,79 m hoog, 2,2 m breed, heeft een bodemvrijheid tot 43 cm en weegt dit bijna volledig opgetrokken in roestvrij en kogelvrije stalen ros bijna 3 ton! De ramen zouden zelfs een aanval van een baseball tot 112 km/u weerstaan.
Als we dan kijken wat er onderhuids leeft in Elon Musks nieuwe speeltje, dan vinden we drie mogelijke versies. Een RWD, AWD en Cyberbeast. De eerste heeft een rijbereik van 402 km en spurt van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden. Kostprijs? 49.890 dollar, ofwel zo’n dikke 46.000 euro volgens de huidige wisselkoersen (exclusief taxen). Deze versie is wel pas in 2025 beschikbaar. De tweede versie heet een rijbereik tot 547 km rijbereik en doet hetzelfde sprintje in in 4,3 seconden. Vanafprijs? 68.890 dollar, ongeveer zo’n 63.000 euro.
Het vlaggenschip is de Cyberbeast. Hij heeft een autonomie tot 515 km autonomie en deze krachtpatser snelt van 0-100 km/u in slechts 2,7 seconden! Sneller dan onze all-time daily favorite, de Porsche 911. Een auto waar wij nooit mee lachen, integendeel maar dat houdt belhamel Elon Musk niet tegen. Zo organiseerde de miljardair en Tesla-baas een dragrace tussen de Cyberbeast en een 911…. terwijl die eerste gewoon een Porsche 911 sleept. Iets wat alleen Elon kan, zo lachen met misschien wel het sterkste automerk ter wereld. Kostprijs van de Cyberbeast, die trouwens tot 5 ton kan trekken? Vanaf 96.390 dollar, ofwel zo’n dikke 88.000 euro volgens de huidige wisselkoersen.
Let wel op, de nettoprijzen zijn die van de Amerikaanse markt waar er ook met hoge EV-premies tot 7.500 dollar gegoocheld wordt. De bestelbon is dus werkelijk een pak hoger en wees er maar zeker van dat dit ook het geval zal zijn als hij ooit naar Europa komt. Ooit? Voorlopig is hier nog niks rond bekend maar de Cybertruck staat wel op de verschillende Europese Tesla-websites. On verra…
De langverwachte pick-up van Tesla kan je ook uitrusten met een Range Extender (een extra batterij in de laadruimte) die tot 200 km extra rijbereik biedt. Nu we het toch over laadruimte hebben… zoals het een pick-up betaamt heeft de Cybertruck een gigantische koffer- en/of laadbakruimte! Die is 1,8 op 1,2 meter groot en deze bijna 1.900 liter grote ruimte kan zowaar 1,13 ton vervoeren. Er zitten ook 120 V- en 240 V-stopcontacten in de laadruimte en dat gaat ook in twee richtingen want de Cybertruck kan tot 11,5 kW aan elektriciteit leveren thuis dankzij bidirectioneel laden.
Binnenin zien we veel gelijkenissen met de nieuwe Model 3, alleen is alles, net als zowat de hele Cybertruck wat hoekiger en groter. Het centrale touchscreen is 18,5 inch groot, het schermpje achteraan 9,4 inch. Het stuur kent een vierkante vorm en is eerder een combinatie tussen de yoke van de Model S en X en een klassiek stuur. Een stuur dat gebruik maakt van ‘steer-by-wire’-technologie, wat wil zeggen dat er geen fysieke verbinding is met de wielen en alles dus elektronisch verloopt.