Morgan XP-1, een vederlichte elektrische funcar

Minder dan 700 kilo 

Als we moeten kijken naar vederlichte funcars, dan richten we ons wel vaker onze pijlen over het Kanaal want wie een beetje into auto’s en funcars is, weet dat de Britten hier vaak heer en meester zijn, denk maar aan bijvoorbeeld Caterham. Nu is het echter de beurt aan Morgan om zijn visie op een elektrische funcar voor te stellen. Hier is de XP-1.Ok, uiteraard zullen we met de haren in de wind een ronkend motorgeluid missen. Maar er is ook goed nieuws. Daar waar de meeste EV’s, met dank aan de zware batterijen, uit veel te veel kilo’s bestaan is er nu wel goed nieuws. Je kan dus effectief een vederlichte en erg sportieve EV bouwen. Uiteraard schrap je dan wel zowat alle luxe en comfort maar is dat nu net niet het concept van een funcar? Juist!

De Morgan XP-1 gaat verder dan alleen een elektromotor en batterijen in te bouwen in hun als basis genomen Super 3. Het volledige koetswerk is fijner geslepen wat maakt dat de luchtweerstand met zowat een derde is afgenomen dan de standaard en op fossiele brandstof aangedreven broertje. Iets dat het rijbereik alleen maar kan toejuichen. Ter info, het geheel is slechts 60 kilogram zwaarder als zijn broertje.

Ook nieuw bij Morgan is dat ze nu voor het eerst de krachtbron zelf hebben ontwikkeld. Neen, geen geleende BMW of Ford zoals in het verleden maar ‘eigen kweek’, goed voor een motor van 100 kW (136 pk) in de middentunnel die via een ketting het achterwiel aandrijft en dit, met dank aan een 33 kWh grote (of kleine) batterij, zal doen voor zo’n 250 kilometer.

We hadden het al over weinig comfort en zowat alle franjes die overboord gegooid worden maar we zien wel een volwaardig infotainmentsysteem, uiteraard handig om zowat alle belangrijke gegevens te tonen. Ook straf, de  XP-1 kan ook bidirectioneel laden, wat betekent dat hij als stroombron gebruikt kan worden voor externe apparaten. Er is ook een audiosysteem van Sennheiser aanwezig, kwestie van met de haren in de wind ook je Spotify-lijst door de boxen te laten knallen. Roadtrips zullen nooit nog saai zijn…

Of toch wel? Want het slechtste nieuws dat we meegekregen hebben bij deze lancering is dat er, momenteel, geen productieplannen zijn. Enkel als er een hoge vraag naar deze wagen komt, zullen ze het in overweging nemen. Maar wie is bereid zo’n dikke en geschatte 70.000 euro op tafel te leggen?

You May Also Like

MenStyle On Tour: TotalEnergies 24 hours of Spa 2021

Ons jaarlijks uitje Als er één autosport evenement is dat wij elk jaar met ...

Ferrari onthult dakloze 812 Superfast

En ‘Superfast’ is hij wel… Maar eigenlijk heet deze auto niet 812 Superfast maar ...

MenStyle Road Test: Citroën AMI

Dwars door Brussel Wat is AMI? Eén van de oplossingen in het elektrische offensief ...