Behind the Visor: Formula 1 Helmen als Storytellers

Verstappen’s World Championship Helmet Design: Een knipoog naar legacy en Achievement.

Nadat Max Verstappen in de Sprint zijn derde wereldkampioenschap op rij in de wacht sleepte, debuteerde hij op 8 oktober, vlak voor de Grand Prix van Qatar, met een nieuw helmontwerp.

Van de historische stoffen helmen tot de hypermoderne koolstofvezel meesterwerken van vandaag de dag, F1-helmen hebben een niet aflatende evolutie doorgemaakt. Hoewel hun hoofddoel, check deze woordspeling anders even, de veiligheid van de coureurs is, is hun oppervlak ook een canvas voor creatieve zelfexpressie. Dit is alles wat je erover moet weten:

– Tijdens de Grand Prix Sprint van Qatar op 7 oktober, terwijl Oscar Piastri de toppositie veroverde, verzamelde Max Verstappen, die als tweede eindigde, de punten die nodig waren voor zijn derde opeenvolgende coureurstitel. Ter ere van deze prestatie onthulde Verstappen een herdenkingshelmontwerp. Bovendien zorgde deze prestatie ervoor dat hij het record van Michael Schumacher evenaarde door het F1-kampioenschap te winnen met nog zes races te gaan in het seizoen.

– De helm heeft een marineblauwe basis versierd met opvallende gouden elementen. Op de achterkant van de helm staat Verstappens emblematische ‘V’-logo in goud, als opvolger van zijn vaders ‘JV’. Daarboven staan drie sterren voor zijn drietal kampioenstitels, met daaronder ‘Wereldkampioen 2023’ geëtst. De bekende brullende leeuw, afgebeeld in goud, siert de koepel van de helm en met goud afgezette V-lijnen aan de voorkant ronden het kampioenschapwaardige ontwerp af.

Als kind groei je op, je hebt een droom, je wilt F1-coureur worden, je wilt winnen. En nu win je titels. Dit is meer een boodschap dat als je erin gelooft, als je er hard voor werkt, alles mogelijk is in het leven.

Verstappens recente helmen zijn meer dan alleen beschermende kleding; het zijn blikken in zijn verleden, zijn inspiraties en zijn groei als racer. Dat is wat hij wil overbrengen aan zijn fans en de bredere motorsportgemeenschap: “Als kind groei je op, je hebt een droom, je wilt F1-coureur worden, je wilt winnen. En nu win je titels. Dit is meer een boodschap dat als je erin gelooft, als je er hard voor werkt, alles mogelijk is in het leven.”

– Vanaf de begindagen, toen Formule 1-coureurs eenvoudige leren petten en brillen droegen, hebben helmen een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt. De verschuiving van katoen-harshelmen in de jaren voor 1960 evolueerde naar de veiligere glasvezelvarianten aan het eind van het decennium. In 1968 werd de baanbrekende Bell Star geïntroduceerd – de eerste integraalhelm met geïntegreerd vizier en een brandvertragende Nomex-voering. Dit maakte de weg vrij voor de gangbare koolstofvezelconstructies die we vandaag de dag zien. In de jaren 90 waren helmen niet alleen veiligheidsuitrusting; het werden persoonlijke items, waarmee coureurs een unieke identiteit op het circuit konden creëren met opvallende ontwerpen, kleuren en symbolen.

– F1-helmen weerspiegelen vaak het erfgoed van coureurs en verenigen nationale trots met persoonlijke identiteit. De helmen van Sergio Perez zijn altijd een eerbetoon aan zijn Mexicaanse roots. Voor zijn 250e Grand Prix in Singapore in 2023 glinsterde een helm met de metallic tinten van de Mexicaanse vlag en stond er ‘250 GP’ op. Naast de nationale kleuren bevatte Perez’ ontwerp voor 2022 voor de Grand Prix van Mexico City een op de Dag van de Doden geïnspireerde suikerschedel en patronen die echoën op oude Azteekse kunst.

– Ook Yuki Tsunoda van Scuderia AlphaTauri brengt hulde aan zijn Japanse afkomst. Elementen als de nationale vlag, Japanse esdoornbladeren, het Tachibana-embleem en de god van de wind, Shinatsuhiko, komen regelmatig voor. Tsunoda merkte ooit op dat hij Shinatsuhiko wilde gebruiken omdat het verband houdt met ‘downforce’ in de racerij.

– Tsunoda onthulde: “Downforce is heel belangrijk en dat heeft te maken met wind […] Ik dacht dat het cool zou zijn om de God van de Wind aan de helm toe te voegen zodat ik meer downforce krijg! Het gaat er vooral om dat je een beetje meer geluk hebt.” Zijn debuuthelm uit 2022 voor de Japanse Grand Prix viel op door de combinatie van kersenbloesems met een motief van koivissen rond zijn nummer 22, tegen een opkomende zon.

– Op de helm van Daniel Ricciardo, een van de meest succesvolle Australische Formule 1-coureurs, staat prominent de honingdas afgebeeld, een dier dat symbool staat voor onverschrokkenheid en vasthoudendheid en dat zijn eigen veerkracht op het F1-circuit weerspiegelt. Door de jaren heen hebben speelse aanpassingen aan het ontwerp Ricciardo’s unieke charme weten te vangen, zoals de besnorde, sigaarrokende honingdas voor de Grand Prix van 2018 in de VS. In zijn afscheidsrace van 2018 met Red Bull Racing toonde het ontwerp het schepsel met de pet van het team, dat een blikje Red Bull vasthield, met daarbovenop een ‘proost’-teken. Bij zijn terugkeer op het circuit met Scuderia AlphaTauri in 2023 kondigde zijn helm trots ‘I’m back’ aan.

– De nu drievoudig wereldkampioen Max Verstappen omarmde de allure van retrohelmen op zijn eigen manier. In de aanloop naar zijn langverwachte thuisrace in Zandvoort in september 2022 onthulde Verstappen een helmontwerp dat een eerbetoon is aan zijn vader Jos, die van 1994 tot 2003 op het Formule 1-circuit racete.

– Het eerbetoon komt duidelijk naar voren in de keuze van de kleuren en hun rangschikking: tegen een witte achtergrond heeft de helm een felrode koepel en twee rode strepen die een omgekeerde ‘V’ vormen aan de voorkant. Diepblauwe accenten completeren de helm, die nu de Nederlandse vlag weerspiegelt, terwijl de achterkant een identiek ‘JV’-logo in rood en blauw toont. Verstappens persoonlijke touch wordt duidelijk in de rode koepel, waar witte lijnen de contouren van zijn kenmerkende brullende leeuw volgen – een trotse knipoog naar zijn Nederlandse afkomst.

In zijn onthullingsvideo zei Max: “De Grand Prix van Nederland komt eraan en ik dacht dat dit een goed moment zou zijn om alle inspanningen te waarderen die mijn vader sinds ik een klein kind was voor me heeft gedaan om me te brengen waar ik nu ben, het winnen van het wereldkampioenschap.”

– Er zijn twee jaar verstreken sinds de GP van Zandvoort en F1-liefhebbers hebben gemerkt dat hij sterk afwijkt van zijn eerdere retrohelmontwerpen, geïnspireerd door zijn vader Jos.

– Toen Verstappen werd gevraagd naar de balans tussen het eren van zijn vaders nalatenschap en het uitdrukken van zijn eigen stijl, legde hij uit: “Het is hetzelfde ontwerp waarmee ik ben opgegroeid. Toen ik begon met karten, had ik dezelfde helm als mijn vader. De enige verandering die ik aanbracht was het verwisselen van de rode en blauwe kleuren: alles wat rood was op zijn helm werd blauw op de mijne, en andersom. Ik heb altijd een band gehad met zijn ontwerp, maar nu wilde ik dezelfde helm hebben als mijn vader en ermee verder gaan.”.

Foto’s: Red Bull Content Pool

 

You May Also Like

Het Belcar-seizoen zit erop en dit zijn de kampioenen

En volgend jaar aan ons? MenStyle en racen? Laten we het erop houden dat ...

Omdat het nog sneller en krachtiger kan, de BMW M2 CS!

Sneller, krachtiger…en ook duurder… 30.000 euro om precies te zijn, dat is de meerprijs ...

MenStyle On Tour: MINI JCW Track Experience

Een fun dagje op het circuit Zolder Ooit al eens willen ‘losgehen’ op circuit ...