Welle weeral weg…
Een tripje naar Parijs? Dat laten we niet te snel liggen. Hoofdingrediënt? het volledig geëlektrificeerd en best wel stevig vernieuwd gamma van Citroën aan de rechtervoet voelen. En zo zaten we met een paar andere genodigden op de TGV richting de Franse lichtstad.
Aangekomen in Domaine De Maffliers, een mooi en rustgevend domein ten noorden van Parijs, zagen we al direct aan de hand van de line-up welke modellen we zeker eens moesten meeritsen voor een ritje doorheen het Franse landschap. Van een 136 pk sterke C5 Aircross MHEV, over de PHEV’s tot de, jawel, MY AMI BUGGY, die we hier al eens eerder met heel veel plezier meeritsten.
Of we ze allemaal hebben kunnen testen? Neen maar dat lag vooral aan onszelf daar we, zodra we wat ruimte zagen, steeds weer op bospad gingen met de My AMI Buggy. Welke we dan wel getest hebben?
We startten met de 136 pk sterke C5 Aircross MHEV. Een, de naam zegt het zelf, een mild Hybride waar de PureTech-benzine krachtbron rekent op een ondersteuning van een 48V-batterij. Dit vooral om wat extra punch te geven waar nodig maar vooral om het brandstofverbruik te doen afnemen. Hoe hij rijdt? Wel, aangenaam, licht, soepel en comfortabel al lijkt ons 136 pk wat op het randje om het ook wat dynamischer te laten verlopen. Wel ok, en typisch Citroën, de ophanging. Die filter zowaar elke oneffenheid vlotjes weg en een perfect werkende e-DSC6 zesbak met dubbele koppeling. Vanafprijs van deze MHEV? 35.600 euro (in de YOU-versie) oftewel zo’n kleine 5.000 euro duurder dan een ‘gewone’ 1.2 PureTech met 130 pk.
Na een mild hybride was het de beurt aan een PHEV. Die vonden we in de 180 pk sterke C5 X. Niet alleen qua ruimte en handigheid (infotainmentsysteem bijvoorbeeld) een toppertje, ook qua rijgedrag. De progressieve hydraulische vering, eventueel optioneel gecombineerd met een actieve controle van de ophanging, doet zijn werk. Zo hadden we het gevoel dat we als het ware over de weg zweefden. Lekker comfortabel en zeker een optie die je moet aanvinken als je weet hoe onze Belgische wegen er bijliggen.
De 150 pk PureTech benzinemotor krijgt hulp van een 81 kW sterke elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 180 pk en 360 Nm aan koppel. De geoptimaliseerde batterij, 12,4 kWh zorgt ervoor dat je tot 63 km emissieloos en dus 100% puur elektrisch kan afleggen… in theorie. Ons iet wat heuvelachtig parcours zorgde er wel voor dat we iets minder uitkwamen. Toch bleven we, en dat hadden we niet verwacht aangezien we niet altijd even lichtvoetig met het gaspedaal omspringen, dicht bij het normverbruik hangen. Wat hij kost? Te beginnen vanaf 47.100 euro. De 225pk sterke versie begint vanaf 50.900 euro. Aan u de keus of je 3.800 euro meer wilt leggen voor een iets krachtigere, doch ook standaard iets beter uitgeruste C5 X.
Om het af te maken reden we volledig elektrisch met de ë-C4 X. Ook hier weer typisch Citroën een overdaad aan comfort. De nieuwe 156 pk (115 kW) sterke elektromotor kan rekenen op een 54 kWh batterij om tot een rembereik van 420 kilometer te komen, oftewel, zo’n 17% meer dan de vorige generatie. Ok, verwacht geen typische drag-acceleraties, die we wel meer zien bij EV’s maar het geheel doet alles wel vlot en soepel terwijl je een speld zou kunnen horen vallen, quasi geruisloos dus. Een ë-C4 X is er al vanaf 42.150 euro (100 kW), onze geteste versie (115KW) vanaf 43.150 euro.
En dan hadden we natuurlijk nog de sidekick van het hele event, de My AMI Buggy. Wat ons betreft, niet voor het eerst en ook niet voor het eerst in een bossige omgeving maar dat maakt het allemaal niet minder leuk. De doorontwikkelde en veel meer tot de verbeelding sprekende AMI is er gewoon eentje die uitnodigt om er gek mee te doen. Ok, het is verre van comfortabel, on-Citroëns dus, en ook niet echt praktisch, niet snel en ook niet heel secuur afgewerkt maar we kunnen ons wel voorstellen waarom dit speeltje, ondertussen beperkt aangeboden tot 1.000 exemplaren in een paar minuten na zijn lancering, online, al uitverkocht was.
Het volledige aanbod van geëlektrificeerde Citroëns vind je HIER.