Sowieso een goede poging
Toegegeven, we zijn grote fans van de Porsche 911 die wat ons betreft zijn gelijke niet kent. Maar moeten we onze mening nu herzien? Dat valt af te wachten natuurlijk nadat we misschien ooit de nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé voor onze rechtervoet geschoteld krijgen. Dat ze, op papier, een topauto hebben afgeleverd is wat ons betreft nu al een vaststaand feit.
Nieuw feit met de AMG GT Coupé is dat je deze ook kan bestellen als 2+2. Uiteraard kan je ondergetekende met zijn 1m89 niet echt op de achterbank wegduwen maar dat kan je in een 911 natuurlijk ook niet. Dat zou wel vlot moeten kunnen tot 1m50. Toch beloven ze bij Mercedes, en dan vooral de eerste zitrij, erg veel comfort en een nog grotere gebruiksvriendelijkheid dan zijn voorganger, die voor gekenmerkt werd als een rasechte sportauto. Binnen de AMG-serie zal deze nieuwe AMG GT Coupé ook boven de SL komen te staan, nochtans de auto die voor velen tot nu de ‘vervanger’ van de vorige AMG GT bleek te zijn. Niet dus…
De looks zijn niet echt verrassend en zijn sobere maar mooie lijn blijft trouw aan het origineel. Toch is deze nieuwe AMG GT Coupé met zo’n 20 centimeter gegroeid wat niet betekent dat hij er minder compact en gespierd uitziet, getuige de stoere front en mooi in de flank doorlopende lichtblokken. Ook de achterkant is best wel stoer met dank aan de diffuser, vier pruttelende uitlaten en een achterspoiler die tevoorschijn komt wanneer het effectief moet… dus niet om over de Zeedijk in Knokke te paraderen. Trouwens, deze actieve aerodynamica is niet alleen achteraan gemonteerd, dat zien we ook vooraan waar
Dat is ook het geval voor de achterkant, met een grote achterruit en net heel fijne lichtblokken. De diffusor en de vier uitlaatpijpen zorgen wel voor de onvermijdelijke agressiviteit, de achterspoiler hoeft alleen tevoorschijn te komen als hij zich nuttig kan maken. Ook vooraan is er actieve aerodynamica die bij hoge snelheden de bruutkop tegen het asfalt moet drukken.
Binnenin zien we veel gelijkenissen met de SL zoals het dashboard, stuurwiel, infotainmentsysteem, luidsprekers,… en ga zo maar eventjes door. Kijken we onderhuids hebben we goed nieuws voor puristen waar benzine door de aderen stroomt want de nieuwe AMG-GT Coupé is geen EV of PHEV. Hij heeft, voor het eerst, standaard variabele vierwielaandrijving, oftewel AMG Performance 4Matic+. Alles wordt aangedreven door een in de neus liggende 4 liter biturbo’s V8, goed voor een vermogen van 476 paardjes en 700 Nm aan koppel (GT55). De GT 63 krijgt wat extra power tot 585 pk en 800 Nm goed voor respectievelijk een sprintje van 0 naar 100 in 3,9 en 3,2 seconden. De topsnelheden worden bereikt bij 295 en 315 km/u.
Dit zijn voorlopig de twee enige modellen die beschikbaar zijn al bevestigde Mercedes op de IAA in München dat de nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé er ook als de GT 63S E Performance E komt, wel aangedreven door een plug-inhybride versie van de 4 liter-V8 en goed voor een piekvermogen van meer dan 800 pk. Al valt het wel af te wachten wat het zware batterijpack doet met de anders zo dartele 2+2. Of er ook een Black Series komt? Dat is niet bevestigd maar wat denk je zelf? Oh ja, ook iets dat nog niet bevestigd is… de prijs. Wordt vervolgd.