Of hoe Mini maxi wordt…
Groot feest op de IAA in München waar Mini naast de nieuwe Mini ook de nieuwe Countryman aan de wereld toonde. En één ding viel direct op… zo Mini is het allemaal niet meer. Zo is hij zo’n 13 centimes in lengte en 6 centimeter in hoogte toegenomen. Of hij zo een concurrent wordt voor de BMW X1, met wie hij zijn technische basis deelt? Dat valt af te wachten maar laat duidelijk zijn dat de brochure nu ook bij jonge families op tafel zal komen, zeker als je weet dat ook binnenin, zowel achterbank als koffer, in volume is toegenomen.
Qua design volgt de kleine SUV zijn kleinere broertje maar blijft zijn kenmerkend silhouet overeind en erg herkenbaar. Ook opvallend is zijn artistieke C-stijl die de achterdeur van de koffer scheidt. Hieraan kan je ook zien welke versie (Essential, Classic, Favoured of John Cooper Works) je gekozen hebt. Ook binnenin zien we, qua design dan, weinig verschillen met het kleine broertje behalve dan dat het dashboard van de Countryman wat groter is. Verder zien we een centrale display, met een diameter van 24 cm, die zowel de tellers als het infotainmentsysteem digitale weergeeft.
De elektrische Countryman krijgt net als de Cooper een E- en SE-variant. De Countryman E wordt voortgestuwd door een single elektromotor van 150 kW (204 pk) en 250 Nm en kent een rijbereik (WLTP) van 462 km. De SE ALL4, met dus een elektromotor op de voor én achteras huisvest dan weer 230 kW (313 pk) en 494 Nm en doet je op een volle stroombeurt 433 km (WLTP) ver komen. Rij je toch plat, de batterij dan, kan je rekenen op een maximale laadsnelheid van 130 kW. Zo laad je in een half uur op van 10 tot 80%.
Later komen er ook nog versies op benzine, diesel en zullen er ook PHEV’s bestelbaar worden. Quanta kosta? Dat weten we eind deze maand.
Er komen ook nog versies op benzine, diesel en met een plug-inhybride motorisatie, die worden binnenkort voorgesteld. Dan rest er enkel nog de prijs van deze twee nieuwe elektrische Mini’s, die we tegen het einde van de maand zouden moeten kennen. Of je er ook een daktent op kan pleuren om eens te gaan kamperen? Ongetwijfeld!