Een feest van kleur, transparantie en mechanische bekwaamheid en dat voor een goed doel
Only Watch, de tweejaarlijkse veiling van eenmalige luxe horloges, keert terug in 2023 en belooft groter en beter dan ooit te worden. Maurice Lacroix is al lange tijd supporter van het goede doel en keert dit jaar terug met een opmerkelijke creatie in een saffierkristallen kast. Het model omvat een
oogverblindende reeks tinten en is voorzien van een met de hand opgewonden manufactuur uurwerk.
Maurice Lacroix, het horlogemerk uit de Jura, staat alom bekend om zijn urban-thema-uurwerken met een hoge toegevoegde waarde. Maar ondanks het grote commerciële succes, vooral met het populaire AIKON-model, blijft het Zwitserse bedrijf zich ook inzetten om iets terug te geven aan de maatschappij. In 2009 deed Maurice Lacroix voor het eerst mee aan Only Watch en sindsdien is het bedrijf dat blijven doen. Het tweejaarlijkse liefdadigheidsevenement zamelt geld in voor onderzoek naar Duchenne spierdystrofie.
Met verschillende merken die deelnemen en elk een uniek horloge maken, is het populaire platform een bron van creativiteit gebleken. Only Watch is zelfs een soort laboratorium geworden waar nieuwe materialen en technieken voor het eerst worden getoond, soms voordat ze uiteindelijk op de markt worden gebracht. Only Watch heeft een reputatie verworven als het gaat om het tonen van de talenten van de meest bekwame ambachtslieden, ontwerpers en vakmensen, met als hoogtepunt dat de veiling legioenen horofielen aantrekt, die allemaal op zoek zijn naar een buitengewoon uurwerk.
In de loop der jaren heeft Maurice Lacroix een aantal uitstekende horloges gemaakt en dit jaar belooft geen uitzondering te worden. De Maurice Lacroix Only Watch 2023 wordt gepresenteerd in een 43mm saffieren kast, een primeur voor het Maison. Het gebruik van het heldere materiaal strekt zich uit tot de lunette en de kroon. Het maken van een saffierkristallen kast neemt veel tijd in beslag en vereist vele uren polijsten. Naast zijn kleurloze zuiverheid is saffier ongelooflijk hard. Het meet 9 op de schaal van Mohs, alleen overtroffen door diamant die een hardheid van 10 heeft. Gebruikmakend van de doorzichtige eigenschappen van saffier, heeft Maurice Lacroix dit liefdadigheidshorloge uitgerust met een skeletbeweging, het met de hand opgewonden Manufacture Calibre ML330, dat een subliem zicht biedt van voor naar achter. Het resulterende ontwerp stelt de drager in staat om tal van componenten te zien, die normaal gesproken uit het zicht worden gehouden, pulseren met leven.
Het gedurfde gebruik van kleur is een terugkerend thema van Only Watch en dit jaar vormt daarop geen uitzondering. Geïnspireerd door het werk van de wereldberoemde kunstenaar Victor Vasarely, heeft de liefdadigheidsinstelling de deelnemende merken altijd aangemoedigd om bepaalde tinten te
omarmen. Dit jaar worden blauw-, rood-, oranje- en groentinten naast elkaar gezet om een levendig regenboogthema te creëren waarnaar wordt verwezen op de uurplaat. De uren en minuten worden uit het midden gepresenteerd op een antracietkleurige wijzerplaat met een zonnestraalmotief. De Maurice Lacroix naam en M-logo zitten naast twaalf indexen, allemaal doordrenkt met Super-LumiNova, elk gepresenteerd in een andere tint, nogmaals, onderschrijven van de regenboog-thema. Een kleine secondewijzer bevindt zich onder de eerdergenoemde wijzerplaat en speelt prachtig met het perspectief, wat de visuele allure van het model vergroot. Zoals eerder vermeld, een opvallend kenmerk van de Maurice Lacroix Only Watch 2023 uurwerk is dat het een overvloed aan onderdelen die samenwerken onthult. In feite is het deze verzameling van onderdelen die samenkomen dat dient als metafoor voor de horloge-industrie die zich verenigt om een goed doel te helpen, de 10e editie van Only Watch.
Your time is now with Maurice Lacroix
Al bijna 50 jaar geeft Maurice Lacroix blijk van al zijn expertise op het gebied van horlogerie door horloges te vervaardigen in de fabriek van het merk in Saignelégier, Zwitserland. Met meer dan vijftien prijzen heeft het merk in de loop der jaren blijk gegeven van een innovatieve, avant gardistische en perfectionistische geest. De cultuur van Maurice Lacroix is inderdaad om betaalbare horloges aan te bieden, met een iconisch design en een hoge gepercipieerde waarde. In 2016 heeft Maurice Lacroix zijn iconische model uit de jaren 90, de Calypso, geherinterpreteerd en de AIKON uitgebracht. Modern en gedurfd, de AIKON is gemaakt voor een generatie van Millennials die verbonden, kosmopolitisch en getalenteerd zijn. Deze ambitieuze generatie trekt erop uit om de wereldsteden te veroveren en omarmt hun unieke geest. Een constante bron van inspiratie voor het creatieve team van Maurice Lacroix, een actief en stedelijk merk, dat gedijt in de elektrische energie van deze steden. Met dit in gedachten kiest Maurice Lacroix ervoor zijn imago te associëren met een reeks activiteiten die de consument de unieke vitaliteit van het stadsleven laten ervaren.
De volledige collectie, dus ook die van andere merken van de veiling vind je HIER.