De modestad werd het decor van Volvo’s nieuwste en kleinste
Compacte 100% elektrische SUV’s… het wordt een stevige concurrentiestrijd de komende maanden want de ene na andere constructeur wil de markt veroveren. Na de Jeep Avenger, de Renault Mégane E-Tech, de DS3,… is het nu Volvo die met zijn nieuwste creatie naar buiten komt. En waar anders dan in mode- en designstad Milaan kan je beter zijn?
De EX30 is de meest compacte SUV die de Zweden ooit bouwden. Ze verwachten er ook veel van want dit model, dat wel eens een bestseller kan worden, is erg belangrijk voor het merk. Zo zal het veel van deze EX30 afhangen of Volvo zijn doelen en groei zal halen.
En ze pakken ineens groots uit. Zo is hij vanaf nu te bestellen en dit in verschillende versies. Zo is er de ene met een elektromotor op de achteras en eentje met een elektromotor op de voor- én achteras, vierwielaangedreven dus. Om kort met wat cijfers te schetsen…
– Single Motor: 272 pk, topsnelheid 180 km/u, rijbereik 340 km of 480 indien je kiest voor Extended Range uitvoering), maximaal laadvermogen 134 kW
– Twin Motor: 428 pk, topsnelheid 180 km/u, rijbereik 460 km, maximaal laadvermogen 153 kW
Helemaal zot zijn de acceleraties. Zo sprint krachtigste versie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,6 seconden! Niet slecht voor een ‘instapper’.
Wie Volvo zegt, zegt tegelijk veiligheid. Ook de EX30 moet doordrongen zijn van deze DNA en dat doet hij ook. Zo beschikt hij over een serieus aantal veiligheidssnufjes waaronder een nieuw systeem dat ongevallen met fietsers tijdens het openen van een portier kan voorkomen of het Whips-systeem dat tegen een whiplash beschermt bij een ongeval.
Binnenin zien we een verzorgd interieur dat is opgetrokken uit mooie, duurzame, gerecycleerde en biologische materialen. Verder zien we ook een 12,3″-touchscreen op de middenconsole, Google Built-in en een pollenfilter die bijna alle (98%) schadelijke deeltjes groter dan een micron (oftewel 0,001 mm) buiten houdt.
Ook nieuw is het audiosysteem. Dat kan optioneel uitgebreid worden met een Harman & Kardon systeem met een vermogen tot 1.040 Watt, verdeeld over 9 luidsprekers en woofer in een soundbar onder de voorruit. De subwoofer ligt in de koffer. Wie zegt er nu nog dat een elektrische wagen stil is…
Quanta kosta? Een Volvo EX30 heb je al vanaf 38.990 euro inclusief BTW voor de Single Motor. Kies je voor de Extended Range, dan leg je minstens 44.240 euro neer. Ga je voor de Twin Motor, dan kost het je minstens 50.490 euro. Concurrentieel, sowieso.