In de lijn der verwachtingen
Daar waar BMW de laatste jaren wel eens durfde kiezen voor een stijlbreuk, denk maar aan de BMW 4 Reeks of de BMW XM, laat de nieuwe 5 Reeks zijn grote nieren en gesplitste koplampen thuis en is het vooral onderhuids waar de grote verschillen gemaakt worden. Of toch niet?
Hij is in ieder geval in volume toegenomen. Zo is hij zo’n 10 centimeter langer dan zijn voorganger en is de wielbasis met 2 centimeter toegenomen, iets wat de ruimte binnenin ten goede komt. Wie denkt dat ook de draaicirkel is toegenomen en je al minder makkelijker zal kunnen manoeuvreren hebben we goed nieuws, standaard wordt de nieuwe 5 Reeks uitgerust met vierwielsturing. Binnenin zien we de lijn die ook doorgetrokken wordt met curved displays waarop je ook kan streamen, spelletjes spelen,… . Ideaal tijdens die ‘vervelende’ laadstops.
Kijken we naar de carrosserie zien we een ‘kont’ die afgeleid is van de laatste 7 Reeks, maar dan iets eleganter en sportiever. Verder oogt alles net wat scherper en moderner. De elektrische varianten krijgen speciale velgen, Performance Aero-velgen. Die hebben een soort van lamellen die zich openen en sluiten om zo de luchtweerstandscoëfficiënt te optimaliseren. En hoe minder weerstand… hoe verder je met een lading stroom verder komt, toch?
Over stroom en elektriciteit gesproken… er zijn twee 100% elektrische varianten. De BMW i5 eDrive 40 en de BMW i5 M60 xDrive. Die eerste heeft één elektromotor (op de achteras), goed is voor een piekvermogen van 340 pk. De batterij, met een capaciteit van 82 kWh, moet je tot 582 kilometer ver brengen. De BMW i5 M60 heeft dezelfde accu, maar die houdt het maar iets meer dan 500 kilometer uit op één stroomlading. Die laatste heeft wel twee elektromotoren (op de voor- én achteras) te voederen die samen goed zijn voor zo’n 601 pk. Dat moet volstaan om een sprintje naar 100 in 3,8 seconden te trekken en een (begrensde) top van 230 km/u te bereiken.
Laden kan snel en het zou minder dan een half uur duren om je auto van 10 tot 80% vol te ’tanken’ aan maximale DC-laadsterkte van 205 kW aan een snellader. AC-laden gebeurt aan 11 kW of optioneel aan 22 kW. Die laatste is wel standaard voor de i5 M60.
Naast de elektrische varianten zijn er ook nog modellen op ‘dinosap’. Zo is er een benzine (520i) en jawel, nog steeds een heerlijke diesel (520d) beide te kiezen met of achterwiel- of vierwielaandrijving. Begin 2024 komen er ook nog twee PHEV-varianten (530e en 550e xDrive) maar die lijken met de opnieuw verminderde fiscale aftrek vanaf 1 juli 2023 niet zo interessant meer.
Wat hij kost? Officiële prijzen zijn er nog niet maar de richtprijs begint bij 57.000 euro voor de op fossiele brandstoffen aangedreven varianten en 72.000 voor de 100% elektrische modellen. De M60 zou net geen 100.000 euro aantikken… en dan heb je, uiteraard, de eindeloze optielijst nog niet bekeken.
Oh ja, er zou later, de lente van 2024, ook een Touring-versie komen én, uiteraard, ook een brute M5. Die laatste zal aangedreven worden door de plug-inhybride V8-biturbo van de BMW XM.