De eyecatcher van de Côte d’Azur
Het is op 16 mei 1968, exact 55 jaar geleden, in het hart van de Franse studentenprotestbeweging, dat Citroën op het golfterrein van Deauville zijn nieuwe voertuig onthulde: de Mehari. Een atypische pick-up met 28 tot 32 pk en een carrosserie in ABS (Acrylonitril Butadieen Styreen) kunststof, ontworpen door Roland de La Poype.
Gebouwd op een Dyane 6 platform, werd hij bij zijn introductie voorgesteld onder de naam Dyane 6 Mehari. Tussen 1968 en 1987 werden bijna 20 jaar lang 144.953 exemplaren gebouwd (waaronder 1.213 4×4 Mehari), een verrassend succes voor dit ongewone voertuig. De Mehari werd grotendeels geproduceerd in de Citroën-fabriek in Vorst, België, maar ook in zeven andere fabrieken in Frankrijk, Spanje en Portugal.
Dit atypische voertuig, voor alle terreinen en seizoenen, verleidde een hele generatie met zijn modulariteit, functionaliteit en zijn economische voordelen De Mehari werd een iconisch voertuig voor Citroën en de autowereld, maar ook in diverse kringen zoals het Franse leger en de filmwereld.
De Mehari deelt de kenmerkende, vrijetijdsgerichte houding met de Citroën C3 Pluriel, die binnenkort zijn 20e verjaardag viert, en meer recent met My Ami Buggy, waarvan de nieuwste editie binnenkort wordt gelanceerd.
Ondertussen is een Mehari een echt hebbedingetje geworden. De kans je nog goedkoop een exemplaar op de kop kan tikken is klein. Het is tevens één van de eyecatchers aan de Côte d’Azur naast de vele super- en hypercars en de ideale retro-reispartner tussen jouw vakantiehuis en het strand.