MenStyle Road Test: Mazda CX-5 Homura Skyactiv-G

Opgefrist

Het was al even geleden dat we nog een Mazda voor de rechtervoet kregen en ineens waren het er twee. Na de CX-60, werd het de beurt aan een opgefriste CX-5, de bestseller van de Japanners. En wat zien we? Een frisse aangescherpte look, zowel in- als exterieur.

Eerst en vooral kunnen we al stellen dat de SUV-afdeling van Mazda boomt. Zo staan er naast de CX-30, MX-30, CX-60 en CX-5 nog tal van nieuwe SUV’s op het programma de komende jaren. De CX-80 die dit jaar nog zijn oversteek naar Europa zal maken en de CX-90 (voorlopig niet voor Europa bestemd) om er al een paar te noemen. In afwachting van zoveel Japans SUV-geweld, gingen wij aan de rol met een opgefriste CX-5.

De opfrissing is visueel zowel binnenin als buiten waar te nemen. Eerst en vooral zien we een nieuw lichtsignatuur voor- en achteraan en is de grille minder puntig geworden. Naargelang de uitvoering, waar er een pak nieuwe zijn bijgekomen waaronder Center-Line, Advantage, Newground, Exclusive-Line, Homura en Takumi  krijg je ook andere accenten. Wat meer offroad? Dan kies je voor Newground. Ge je liever voor wat extra sportiviteit, dan kies je bijvoorbeeld voor de Homura. Ga je voor wat meer klasse en een exclusieve exterieur met wielkasten en bumpers in koetswerkkleur, dan is Takumi bijvoorbeeld weer het Japans mannetje.

Binnenin zien we iets minder specifieke wijzigingen maar dat is niet onlogisch als je weet dat Mazda niet wacht of facelifts om hun modellen van technische updates te voorzien. Dat is zowaar een jaarlijks terugkerend fenomeen. Zo zien we een 10,25-duim en erg gebruiksvriendelijk infotainmentscherm dat al langer in de CX-5 zat. Verder blijft alles minimalistisch zonder al te veel franjes maar met één groot pluspunt, kwalitatief degelijke en stevige materialen. Iets wat het doel van de Japanners ‘Chikara’ bijzet, het beste niet-Europese premiummerk zijn.

Of dit gaat lukken? Ze zijn op goede weg maar is nog werk aan. Zeker als het gaat om wat ze onderhuids aanbieden. Dit is, op zijn minst gezegd, voorlopig nog niet altijd de meest fiscaalvriendelijkheid zelve. Willen ze naast de particulieren dus ook de fleetmarkt veroveren zullen ze ook hier, met hun bestseller, de stap naar (gedeeltelijke) elektrificatie moeten maken. Dat neemt niet weg dat de huidige motoren, zowel benzine als (de verguisde)  in de CX-5 van uitstekende kwaliteit zijn. Niet voor niets blinken Japanners uit in betrouwbaarheid.

Wij gingen aan de bandenrol met de CX-5 Homura Skyactiv-G met de 163 pk instapper met manuele zesbak. Iets waar we altijd voor zijn te vinden, handbakken zn zo denken we instant terug aan onze tijd met de BMW M3 of de tiental Abarthtjes die we meegeritst hebben. Ok, de CX-5 is natuurlijk van een andere sportieve orde maar laat duidelijk zijn dat ook bij hen een handbak puur plezier is.

En een plezier is deze CX-5 wel om mee te rijden. Ok, hij heeft niet de prestaties waar we stijl van achterover vallen maar binnen het segment van betaalbare SUV’s in de range tussen 150 en 200 pk doet hij echt wel wat er van hem mag verwacht worden. En zeker als we de prijs er tegenover zetten die ruim onder zijn Duitse of Zweedse (Volvo XC40) concurrenten ligt. Zo heb je al een Mazda CX-5 vanaf 32.990 euro en dat is concurrentieel sterk. Onze en netjes aangeklede versie start vanaf 38.590 en daar heb je niet eens in de verste verte een standaard optieloze Audi Q5 of BMW X3 voor.

Het chassis wordt ondersteund met een speciale sensor dat in bochten wat Nm koppel afneemt zodat de vooras wat meer gewicht krijgt te verduren en zo de voorwielen meer grip krijgen, ook “G-Vectoring Control” genoemd en wat ook leidt tot soepeler en nauwkeuriger insturen. Deze kilometervreter presteert dus niet alleen goed op de snelwegen maar hij kan ook goed uit de voeten, euh banden op bochtige wegen. En nu we toch over prestaties spreken, onze CX-5 met zijn tweeliter vierpitter van 163 pk en 213 Nm aan koppel spurt van 0 naar 100 in 10,5 seconden, heeft een top van 201 km/u. Wij noteerden een verbruik van 7,9 liter/100 kilometer, niet meteen de zuinigste van de klas.

Conclusie

De Mazda CX-5 is een degelijke auto met degelijke prestaties die prijs-kwaliteit de evenknie is van zijn Duitse concurrenten. En als deze evenknie makkelijk tot 10.000 euro minder kost dan zijn Europese tegenhangers, is de keuze (particulier) voor velen snel en vaak gemaakt. Wat we missen om ook effectief de Europese premiums het vuur aan de schenen te leggen? Een fiscaalvriendelijke versie (hybride?) zodat ook bedrijven aangemoedigd worden hun werknemers van deze Japanner te voorzien. 

 

You May Also Like

Bentley Mulliner Bacalar…zo gaan er geen 12 in een dozijn

Of net wel… Het is en blijft iets uitzonderlijks, de Bentley Mulliner Bacalar. Deze ...

Tesla’s ‘Cheetah mode’, beestiger dan ‘Ludicrous mode‘!

Verre van een lui paard… Wie dacht dat Tesla met zijn ‘ludicrous mode‘ het vetste ...