MenStyle Road Test: Volvo XC40 Recharge Single Motor

Na de C40 Recharge Twin, nu de single motor in de XC40 Recharge

Een elektrische Volvo? Dat is niet onbekend. Zo hadden we een tijdje geleden de C40 Recharge Twin voor een weekje aan onze rechtervoet. Een aangename kennismaking zelfs met dank aan de twee krachtige elektromotors gekoppeld aan de voor- en achteras. Fenomenale acceleraties en strakke wegligging was zijn deel, dingen die we trouwens ook wel terugvinden in het neefje binnen de Geely-group de Polestar 2 met Dual Motor Performance Pack. Net als de Polestar 2 heeft de C40 Recharge en zijn broertje, de XC40 Recharge ook een instapper met een iets kleinere batterij en een elektromotor enkel op de vooras. Benieuwd of die ons ook zo kon overtuigen?

Eerst en vooral kijken we even naar de looks. Die zijn iets minder sportief (geen aflopende daklijn met dubbele spoiler bijvoorbeeld) en iets klassieker dan de C40. Het in België best verkochte (Volvo-)model is in zijn 100% elektrische variant enkel te onderscheiden van zijn met dinosap aangedreven broertje door een gesloten grille. Verder geen franjes en uitspattingen maar een strak, minimalistisch design, iets wat ook doorgetrokken wordt in het interieur. Daar vinden we een groot, verticaal georiënteerd touchscreen terug met een door Google ontworpen infotainmentsysteem dat vooral gebruiksgemak pretendeert.

En dat doet het ook. Ok, als we toch mogen muggenziften… we misten misschien wel (handigere) knoppen om het klimaat te regelen of de ‘kontverwarming’ te activeren. Over ‘kont’ en activeren gesproken, geen startknop hier maar de aandrijflijn is actief zodra je met je krent in de goed zittende zetel bent geploft. En nu we het toch ook over de zetels hebben… geen leder hier. Dat is iets wat ze bij Volvo (gaan) bannen en wat je sowieso niet meer zal terugvinden in de duurzame elektrische modellen van het Zweedse merk.

11 luttele kilometers 

Onderhuids vinden we de Single Motor terug en zoals de naam al doet vermoeden, wordt in tegenstelling tot de ‘Twin’ één van beide elektromotoren, in dit geval degene die achterin zit, achterwege gelaten. Zo blijven er van de initiële 408 pk (300 kW) en 660 Nm nog een respectabele 231 pk (170 kW) en 330 Nm over. Ook in de batterijcapaciteit werd wat gesnoeid en daalt van 78 kWh naar 69 kWh. Wie denkt dat dit het rijbereik erg beïnvloedt? Vergeet het, het kost je slechts 11 luttele kilometers en bedraagt (WLTP) zo’n 425 kilometer. De praktijk leert ons dat rekening houdend met temperatuur, meer autosnelweg,… 300 à 350 kilometer een meer realistische benadering is. Zo kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van een degelijke 20 kWh/100 kilometer. Toegegeven, inhouden staat niet direct in onze woordenboek.

Wat het wel beïnvloedt zijn de prestaties. Daar waar de ‘Twin’ nog in 4,9 seconden aan de honderd zit en de vierwielaandrijving tractieproblemen uitsluit, doet de Single Motor het in een mooie 7,4 seconden met zowel bij de start of bij hernemingen wat wielspin tot gevolg. Het gebrek aan vierwielaandrijving merk je ook zodra je iets sportiever en sneller de bochten wil aansnijden, dan dreigt er ook onderstuur om de hoek. De topsnelheid is teruggebracht tot 160 km/u. Deze tweeton zware duurzame jongen zit dus vooral te wachten op chauffeurs met een ontspannen rijstijl en laat daar ook gewoon niks mis mee zijn.

Zo hoeft de XC40 met één elektromotor geen toegevingen te doen qua comfort, uitrusting of mogelijkheden en kost het je tot een dikke 6.000 minder dan de tweemotorige (X)C40. En laat dat nu net misschien hét punt zijn waarom wij denken dat de verkoopcijfers in het voordeel van deze versie zullen spreken.

UPDATE Modeljaar 2023

En daar auto’s soms sneller evolueren dan wij schrijven hebben we ineens een update voor het modeljaar 2023. Zo verhuist per direct de elektromotor van de Single Motor (die met 238 pk ook iets krachtiger is) van de vooras naar de achteras. Iets wat het rijgedrag, denken we, alleen maar ten goede kan komen.

Hij is tevens ook nog iets zuiniger geworden. Ook is er nu (een nog interessantere) Single Motor Extended Range (78 kWh batterijpack en 252 pk) toegevoegd die je 515 kilometer ver moet brengen op een volle lading. Ook de laadcapaciteit is gestegen tot 200 kW.

Kwanta kosta?
Je hebt al een XC40 Single Motor ‘Core’ voor 50.650 euro, een ‘Plus’ vanaf 54.300 en de meest uitgeruste ‘Ultimate’-uitvoering kost je 59.250 euro. Een upgrade naar de Extended Range kost je 1.950 euro meer en voor de ‘Twin’-versie tel je 5.950 euro extra.

Conclusie

De Volvo XC40 Recharge Single Motor mag dan wel minder krachtig en sportief zijn, het zal mede dankzij zijn meer aantrekkelijke prijs en rijbereik in verkoop zijn straffere broertje overtreffen, zeker nu ook de Extended Range op het menu staat. Wie toch wat geld extra te spenderen heeft of van zijn baas een vrijgeleide krijgt en net dat tikkeltje meer zoekt dan rustig en comfortabel van punt A naar punt B cruisen raden we de toch de iets meer speelse en razendsnelle ‘Twin’ aan. We blijven alfa-mannetjes, toch?

 

 

You May Also Like

Alpine maakt zijn A110 winterproof

De Sport X Concept is geboren!  Mooi en verrassend gerief op het Festival Automobile ...

MenStyle Road Test: Audi Q8 55 e-tron Quattro Advanced

Wanneer iets goed nog beter wordt… De eerste 100% elektrische Audi, de e-Tron, kreeg ...

Ferrari Roma gaat topless

Het dak eraf  We hebben er even op moeten wachten maar het is officieel, ...