Weeral weg
Zijn jullie soms nog wel eens in het land? Met tripjes naar Milaan, Turijn en nu Barcelona hebben we nog nooit op één maand onze ecologische voetafdruk zo hard op de wereld gezet. Een welgemeende sorry Greta! Maar om het toch een beetje te compenseren ging het vooral om EV’s en PHEV die we mochten gaan ontdekken. En hoe meer EV’s en PHEV’s er rondrijden, zoveelste beter, niet Greta? Soit, afgelopen week was het de beurt aan Peugeot en meebepaald zijn nieuwste telg, de 408.
Uiteraard hadden we de nieuwe 408 al bij zijn lancering gezien en dus waren we in tegenstelling tot dat moment niet meer verrast van zijn uiterlijk. Tot dat moment? Daar waar wij in onze jeugd een enorme fan waren (en eigenlijk nog zijn) van de door Pininfarina getekende 406 Coupé (en dan vooral de drieliter V6), hoopten we altijd nog stiekem dat de 408 terug wat looks van zijn grootvader zou krijgen. Is dat dan gelukt? Wél, laten we het erop houden dat als we de 408 moeten definiëren met één woord, we het ‘onconventioneel’ zullen noemen en dat hoeft niet negatief te klinken.
De Franse autoconstructeur omschrijft deze 408 als een ‘C-segment fastback’. Hiermee geven ze aan dat het geen gewone vijfdeurs is, maar een iets grotere sedan die looks van een SUV combineert met die van een coupé en die vooral praktische bruikbaarheid koppelt aan stoerheid. Die SUV-looks worden vooral bekrachtigd door de niet-in-carrosseriekleur-gespoten zijschorten en schuine achterbumpers. Dat laatste wat we persoonlijk een beetje ‘goedkoop’ en jammer vinden maar wat de designers, waarmee we rond te tafel zaten in het zonnige Barcelona, aangaven als een must om hem niet te groot en bombastisch te doen lijken.
Het kan een voorgevoel zijn maar iets in ons zegt dat bij een volgende facelift hier misschien wel op zullen terugkomen. Maar kijk, voorgevoel is gissen dus dat zien we dan wel.
Sowieso valt deze 408 op met dank aan zijn dynamische fastback silhouet en zijn onmiskenbare stijl. Zijn aerodynamische lijn is scherp, de grille gaat perfect op in de voorkant en toont het nieuwe, misschien iets te grote, Peugeot-embleem. Iets waar ze bij Peugeot niets aan kunnen doen want achter dit logo zit het hart van veel veiligheidssnufjes. Later meer hierover.
De omgekeerde uitsnede van de achterbumper is verrassend en geeft het profiel een krachtige uitstraling. Gooi daar ook nog eens grote en speciaal getekende 20″-wielen en stoere lichtsignatuur aan toe en je weet dat dit geen welpje is maar een echte leeuw.
En brult hij ook als een leeuw? Dat hangt mogelijks van de versie af. Versies die we trouwens ook terugvinden in de 308 met dat verschil, de 408 is de eerste Peugeot die geen diesel meer onder de motorkap heeft. Wat dan wel? Eén benzine en 2 plug-in hybrides. De eerste een driecilinder met 130 pk en 230 Nm koppel, terwijl de twee plug-in hybrides een 1,6 liter viercilinder combineren met een batterij met een capaciteit van 12,4 kWh.
Die PHEV’s geven een (theoretisch) volledig elektrisch rijbereik tot ongeveer 60 kilometer. Het vermogen van de twee PHEV’s, die zo’n 300 kilogram zwaarder wegen dan zijn niet geëlektrificeerd broertje, is 180 of 225 pk. Alle drie de modellen zijn trouwens standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat. Voor de fans van een manueel handbak, die moeten we teleurstellen, die is niet voorzien.
Wij testten de 225 pk sterke PHEV. Het vermogen is perfect beheersbaar en reageert vlot op de acties die we inzetten al lijkt hij soms (en vaak typisch een PHEV) een fractie van een seconde te twijfelen van waar (motor en/of batterij) het vermogen nu moet komen. Wat ons wel opvalt in de bochtige bergwegen in Barcelona is dat de leeuw zijn klauwen makkelijk in het asfalt zet. De ophanging is goed, genereert nauwelijks rolneigingen en hij stuurt scherp en strak. Ondanks af en toe licht piepende banden, hadden we geen enkele keer het gevoel dat we grip verloren. Onder- of overstuur is deze 408 dus vreemd. Alles voelt wat ons betreft dynamisch en strak aan. Ook comfortabel? Zijn gewicht in combinatie met de 20″-velgen laten je wel oneffenheden in het wegdek horen en voelen maar zodra je op de betere autosnelweg kilometers aan het vreten bent, blinkt hij wel uit in comfort en geluid.
En heb je toch het gevoel dat het allemaal wat hard is, zet dan de massagestoelen effe op en laat je gedurende een pak kilometers gratis masseren. Wedden dat je dit snel vergeten bent? Een ritje naar het zuiden zal je niet snel doen vervelen.
Binnenin biedt de 408 de nieuwste generatie van de PEUGEOT i-Cockpit® aan, herkenbaar aan het compacte stuurwiel dat in het teken staat van rijplezier en gecontroleerde wendbaarheid. De nadruk ligt op de kwaliteit van de binnenruimte en op connectiviteit met de nieuwste technologieën om de rij- en reiservaring intuïtiever te maken. Verder is deze Peugeot ook uitgerust met de nieuwste veiligheidssnufjes en rijhulpsystemen. Deze krijgen hulp van 6 camera’s en 9 radars.
Wat kost het? De prijzen van de 408 beginnen in België bij 35.900 euro voor de 130 pk sterke benzine in ‘Allure’ uitvoering. Voor de 180 pk hybride betaal je 43.800 euro en voor de 225 pk sterke PHEV (Allure Pack) betaal je minstens 46.500 euro. Onze testwagen, de 225 pk sterke PHEV in de GT-lijn kost minstens 49.300 euro. betalen. Ter info… dat is ongeveer €2.300 meer dan de 308 SW en €3.300 meer dan de klassieke 308 met dezelfde motor en in dezelfde uitrustingsniveau.
Conclusie
De 408 verraste ons met zijn design en zijn stoere doch gecombineerd met sportieve, dynamische looks stellen ook op dat laatste vlak niet teleur. Het blijft wennen dat er een 408 badge op een fastback met SUV-looks staat maar daarover morren bestempeld ons als oude zakken die ‘vroeger alles beter’ vinden. Ok, uiteraard houden wij van een drieliter V6 onder de motorkap maar die tijden zijn we voorbij. Deze Peugeot is hedendaags al vragen we ons wel af dat met het fiscale voordeel, dat na 31 december van dit jaar stevig wordt teruggeschroefd geen pad in de korf wordt voor veel PHEV’s. In ieder geval zouden wij voor de 408 altijd gaan voor de 225 pk sterke versie… qua dynamiek en rijgedrag een voltreffer in zijn genre.