Een merk dat nog geen kennis had gemaakt met onze rechtervoet? Hyundai! Hoogtijd dus om er eentje mee te ritsen en waarom dan niet meteen de meest futuristische, diegene met het meest speciale design? Hoewel het geen spiksplinternieuw model meer is, werd het een aangename kennismaking met deze Koreaan, de futuristische Huyndai Ioniq 5.
En dat de verwachtingen hoog lagen kunnen we niet ontkennen. Zo ging de Hyundai IONIQ 5 aan de haal met de overwinning in de drie categorieën van de World Car Awards waarin hij genomineerd was. Het 100% elektrische model van Hyundai draagt zo de titels ‘World Car of the Year’, ‘World Electric Vehicle of the Year’ en ‘World Car Design of the Year’!
Design, het woord is gevallen. Met een Ioniq 5 en zijn gedurfd maar geslaagd design val je op. Wat ons betreft is dit op de Concept 45 uit 2019 gebaseerde design een geslaagde mix tussen retro en modern. Leuk detail, de Ioniq 5 komt uit de tekenpen van de Belg en designer Luc Donkerwolcke die al eerder de Bentley Continental GT en Lamborghini Gallardo uit zijn tekenmouw schudde.
Vorstelijk groot
Het eerste wat ons opvalt is zijn grootte. Eén grote optische illusie dit koetswerk want daar we op foto’s een grote middenklasser verwachten neemt hij de vormen aan van een ruime SUV. Zo ziet hij er met zijn 4,64 meter en wielbasis van drie meter niet alleen ruim uit, hij is het ook, zeker ook binnenin waar het vorstelijk zitten is. Neem daar nog een 531 liter grote koffer en 57 liter grote ‘frunk’ (koffer vooraan) en je kan met een gerust hart met het hele gezin op vakantie.
Is een elektrische wagen op dit moment al een goede keuze om op autovakantie te vertrekken? Laten we eerst even kijken naar de drie verschillende opties (naargelang de uitvoeringen).
– Achterwielaangedreven (58 kW) single elektromotor (170 pk), 384 km rijbereik
– Achterwielaangedreven (77,4 kW) single elektromotor (218 pk), 481 km rijbereik
– Vierwielaangedreven (77,4 kW) met twee elektromotoren (305 pk) 460 km rijbereik
Wij reden de achterwielaangedreven (77,4 kW) single elektromotor (218 pk). Zo beloven ze voor onze testwagen een actieradius tot 481 km. Beloven? In praktijk haalden we maximum 390 kilometer maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat wij een speelse rechtervoet hebben en dat we ook vaker de batterijverslindende autosnelweg gebruiken dan zone 30 rond onze kerktoren. Toch werden we nooit verrast omdat de boordcomputer wel de autonomie van deze wagen perfect kon inschatten op basis van ons rijgedrag, temperatuur,… . Heb je toch een lange trip voor de boeg kan je wel rekenen op een uitstekend laadsysteem. Zo is de Ioniq 5 uitgerust met de 800-volt technologie en kan je snelladen tot 350 kW. Zo laad je de wagen in zo’n 18 minuten op van 10 tot 80%, goed voor in ons geval een nieuwe 300 kilometer. In ons geval zou een trip richting Côte d’Azur ongeveer een dik uur langer duren maar wij stoppen niet vaak. Reizigers die wel de tijd nemen om om de paar honderd kilometer een korte pitstop te maken, zullen mogelijks zelfs minder tijd kwijt zijn.
Ons algemeen testverbruik lag tussen 16,5 kWh/100 en 27,2 kWh/100 km waar het grote verschil vooral lag in de stand waarin we reden. Het zal je niet verbazen dat het eerste werd gehaald in Eco-stand en het laatste in de sportstand. Het regenereren van energie wordt eventueel manueel via de flippers achter het stuur geregeld. De linkse flipper om geleidelijk over te gaan tot een one-pedaal drive (waar gas- euh, elektriciteitspedaal liften gelijk staat aan remmen), de rechtse om de recuperatie uit te schakelen.
Dynamisch en comfortabel
Hoe hij rijdt? Dynamisch en comfortabel. Zo gaat hij in een vlotte 7,4 seconden naar 100 km/u en heeft hij een top van 185 km/u. Bochten worden scherp genomen zonder al te veel rolneigingen. Zelfs een beetje zelf gecreëerd overstuur is mogelijk met dank aan de achterwielaandrijving al houden een reeks veiligheidssystemen het geheel braaf en keurig binnen de lijnen van het toelaatbare. Ook de ophanging en demping zijn goed, zelfs met de grote 20″-velgen.
Quanta kosta? Een Ioniq 5 is er al vanaf € 46.795 (58 kW batterij met Style-pakket), een prijs die kan opgevoerd worden tot 63.895 voor de vierwielaangedreven versie met Lounge-pakket.
Conclusie
Een aangename kennismaking met deze 100% elektrische Huyndai met een gedurfd maar wat ons betreft geslaagd uiterlijk. En niet alleen het uiterlijk wist ons te bekoren, ook het rijgedrag. Gooi daar nog een redelijk bereik, mooie laadcijfers en veel ruimte tegenover en je weet dat deze gewaagde Koreaan niet onterecht bedeeld is met drie World Car Awards.