MenStyle On Tour: Lancering Citroën ë-C4 X in Madrid

Een retourtje Madrid? Er komen slechtere telefoontjes binnen lijkt ons. En zo zaten we afgelopen maandag en dinsdag op het vliegtuig van en naar de Spaanse hoofdstad. Niet om wat extra vitamines D op te doen, daarvoor waren de weergoden ons wel heel slecht gezind, wel om de nieuwe Citroën ë-C4 X te ontdekken… oftewel een 100% EV die zich positioneert tussen de C4 en de C5 X. 

100% elektrisch? Wat België en veertien andere Europese landen betreft een ‘JA’. In andere landen is er de mogelijkheid de ‘ë’ te laten vallen en komt deze wagen onderhuids nog met een PureTech-benzinemotor of, let op, zelfs nog een BlueHDi-diesel onder de kap. 

En wat krijgen we? Een iets langere en hoger op poten gezette C4 die we eerder in de categorie cross-over kunnen plaatsen. Verder een ietwat ander koetswerk en bumpers in kunststof, die we ook al terugvonden in de nieuwe Peugeot 408, die we niet zo lang geleden ook al in Spanje, zijnde Barcelona, mochten ontdekken.

Binnenin zien we vooral een minimalistisch, doch modern design. Alles is mooi overzichtelijk en makkelijk bedienbaar en het instrumentenpaneel geeft alle essentiële zaken mee. het was even zoeken naar de juiste ooghoogte maar ook de optionele head-up display geeft alle belangrijke zaken weer tijdens jouw autorit. Het oogt een beetje goedkoop daar alles geprojecteerd wordt op een plexiglas-plaatje in plaats van op de voorruit. Het infotainmentsysteem kennen we dan weer uit de C5 X   

De stoelen zitten ruim en goed, zowel vooraan als achteraan. In dat laatste geval tenminste als je geen 1m89 bent als ondergetekende, dan schuur je je weelderige haardos, mocht je deze nog hebben, wel even tegen het dak.

Onderhuids dan. Daar vinden we een batterijpack en een elektromotor van respectievelijk 50 kWh en 136 pk (en 260 Nm) terug. Niet de meest fancy cijfers en dat vertaalt zich ook gedeeltelijk in de prestaties. Zo ‘snelt’ deze ë-C4 X (in sportstand) in 10 seconden naar honderd en haalt hij een topsnelheid van 150 km/u. Dit wordt een pak trager in ‘normal’- of ‘Eco’-modus. Dan is het respectievelijk beperkt tot 130 en amper 95 km/u.

Het normverbruik zit rond de 15 kWh/100 km wat deze Citroën een zuiver elektrisch rijbereik van 360 kilometer oplevert. Laden doe je standaard aan een eenfasige boordlader (7,4 kW) of een optionele driefasige van 11 kW. Snelladen kan tot 100 kW en dat moet volstaan om de batterij in een kleine dertig minuten tot 80% te brengen. Laad je aan een walbox, dan heb je daarvoor minstens vijf uur nodig. 

Hij hij rijdt? Zoals we al aangaven met de prestaties, niet als een driver’s car. Dat is natuurlijk ook niet Citroëns bedoeling. Hij voelt heel comfortabel aan, dat dan weer typisch Citroën is, met dank aan zijn Advanced Comfort-ophanging met hydraulische systeem. Hij zweeft als het ware over de weg en elke oneffenheid wordt daardoor netjes uitgefilterd. Sturen gebeurt accuraat al gaat het uiteraard een pak minder scherp als een C4 WRC, iets wat we zeker ook wel eens zouden over de Madrileense bergpassen willen jassen. Toch, ondanks zijn 136 pk voelt hij niet traag aan en beweegt hij zich zowel op de autostrade (met een paar vlotte inhaalbewegingen) als op de Spaanse bergpassen vlot door het verkeer. Ook de remmen doen goed hun werk al zal je stevig het pedaal moeten induwen als je echt de ankers in het asfalt wilt zetten.

Qaunta costa? 

De ë-C4 X is in België verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: Feel, Shine en Shine Pack, die respectievelijk 39.100, 40.410 en 42.550 euro kosten. Veel meer extra opties zijn er niet en als ze er al zijn, zijn ze in pack beschikbaar. De 18″-velgen zijn standaard en in elk pack hetzelfde.

Conclusie

De volledig elektrische ë-C4 X is geen driver’s car maar een best betaalbaar groen alternatief voor mensen/gezinnen die een ruime, iets hogere (doch geen SUV) en vooral comfortabele auto zoeken. Of hij gezien zijn prijs ook een waardig alternatief wordt op de fleetmarkt, waar vooral Volvo en BMW de plak zwaait, valt nog af te wachten. Zijn ophanging en comfort is typisch Citroën en zijn 136 pk doet zeker zijn ding in druk stadsverkeer, ritten op de autosnelweg en zelfs op één of andere bergpas.   

Foto’s met dank aan onze co-driver van de dag: Patrick Theunissen/Car Vibes

 


 

You May Also Like

MenStyle Roadtest: Abarth 595 Competizione (2019)

Een blijvend asfaltbijtertje vol karakter… Of we zin hadden na twee Abarth 595 Pista’s ...

Te koop: Waanzinnige Bugatti Chiron Noire

Iemand toevallig nog een vergeten lotto-biljet in zijn zak zitten?  Wat wij doen terwijl ...

MenStyle Road Test: Audi Q4 50 e-tron quattro Edition One Grey

Nadat we de absolute top qua elektrisch rijden hadden beleefd met de RS e-tron ...