Nieuwe Mercedes-AMG C63 S zegt de V8-biturbo vaarwel

Maar dat maakt hem helemaal niet minder snel 

Wat Als?… je een V8-biturbo inruilt voor een PHEV-viercilinder? Wél, dan nog heb je de mogelijkheid om een motorisch pareltje met een piekvermogen van 680 pk en 1.020 Nm koppel af te leveren. Dat bewijst Mercedes-AMG dat net zijn C63 S E Performance naar eigen zeggen de meest krachtige viercilinder in een productieauto voorstelde. Een technologisch hoogstandje met dank aan de rechtstreekse connectie van de autobouwer met de F1.

Dat piekvermogen wordt geleverd met dank aan de drukgevoede 2.0 liter turbo van maar liefst 476 pk (545 Nm koppel) en een elektromotor (inclusief tweede versnellingsbak) op de achteras van nog eens 204 pk. Een groot verschil met de vorige generatie C63 die het deed met een geblazen V8.

De prestaties liegen er niet om. Zo knalt de Mercedes-AMG C63 S E Performance in 3,3 seconden naar 100 en haalt hij een topsnelheid van, begrensd, 250 km/u. Optioneel kan je dit nog een beetje pimpen tot 280 km/u met dank aan het AMG Drivers Package.

Nog een verschil, is de aandrijving. Vergeet de achterwielaandrijving, de nieuwe Mercedes-AMG C63 S E Performance niet het nu met het het 4×4-systeem 4Matic+, toch kan je ermee driften met dank aan een elektronische gestuurd sperdifferentieel tussen de achterwielen.

Het is een PHEV dus er is ook een zuiver elektrisch bereik. Al lijken het niet bepaald Greta’s te zijn die kiezen voor deze versie want de elektrische autonomie van de Mercedes-AMG C63 S E Performance is slechts 11 kilometer. Laat duidelijk zijn dat zuiver elektrisch rijden ook niet de bedoeling is. Vergeet het zuinige, hier gaat het om extra kracht en snelheid.

Een krachtige motor verreist ook een onderstel dat met al die kracht kan omgaan. Het is dan ook geen geheim dat de jongens uit Affalterbach ook hier hard hebben aan gewerkt. Het resultaat, een sportonderstel met stalen veren en adaptieve dempers met verschillende settings.

Over settings gesproken, alles waaronder ook de gas- en remrespons, de besturing, de vierwielaandrijving, het geluid, de elektronische rijhulp,… kan je aanpassen via de verschillende modi die de C63 S E Performance heeft. Zo kan je kiezen uit de modi Electric, Comfort, Sport, Sport+, Race, Battery Hold en Slippery. Allemaal met één druk op de knop op het stuur.

Ook leuk nieuws. De nieuwe versie wordt ineens gelanceerd in twee koetswerkvarianten. Naast de berline is er ook de break. Wanneer hij wordt gelanceerd? In de lente van 2023. Of ze bij BMW (M3 en M3 Touring) zenuwachtig worden? Zomaar op hun beide oren slapen zal er niet meer inzitten. Wij zijn al klaar voor een vergelijkende test.

 

You May Also Like

Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen te koop ($795.000)

En dikke winst voor de huidige eigenaar  Dat er in de garage van Max ...

MenStyle Road Test: BMW 750e xDrive

Na de elektrische i7, nu de plug-in hybride Dat BMW luxe en rijplezier combineert ...

MenStyle Road Test: Toyota C-HR

Een Belgische Japanner Zijn ze nu helemaal zot geworden? Een Belgische Toyota? Neen, voor ...