Yes please
Hoewel we een leuk erfstuk in de vorm van een 911 ‘992’ Carrera 4S in het ouderlijk huis hebben staan, was onze favoriet tot nu toe de nieuwe 911 GT3. Was? Tja, als ze het ultieme beest lossen, dan moeten we ons vizier vol dromen misschien wel even bijstellen. De 911 GT3 RS ‘992’ gaat ook next level en is een GT-racewagen pur sang, maar dan voor de openbare weg.
Het is te zeggen, met openbare weg bedoelen we van de garage thuis naar het circuit want daar is dit beest het meest in zijn element. Daar waar de ‘normale’ GT3 al behoorlijk uit de rubberen sloffen schiet tijdens trackdays gaat de ‘RS’ next level met dank aan extra aanpassingen aan de mechaniek, de technologie en de aerodynamica en dit allemaal opgebouwd rond die overheerlijke, brute, luidruchtige atmosferische ‘Flat Six’.
Deze 4.0-liter zespitter heeft als basis die van de GT3 maar is doorontwikkeld door de race ingenieurs van Porsche en heeft een maximumvermogen van 525 pk. De boxermotor komt in combinatie met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (PDK). Die moet dit circuitmonster voor de openbare weg in 3,2 seconden naar 100 km/u doen snellen om later pas te stoppen bij een topsnelheid van 296 km/u.
Onder het motto, snel rechtdoor rijden kan iedereen, ligt het grote verschil in zijn bochtenwerk én uiteraard het remmen. De ‘RS’ is vooraan standaard uitgerust met 406 mm grote schijven die worden geassisteerd door vaste aluminium monobloc-remklauwen met zes zuigers vooraan. Allemaal een paar millimeter groter en dikker dan bij zijn broertje, de GT3. Achteraan vinden we de 380 mm-schijven met vaste remklauwen en vier zuigers van de GT3 terug. Voor wie dit allemaal net niet krachtig genoeg lijkt is er natuurlijk ook de optie om te gaan voor carbonnen remschijven. De wielen, met centrale moer, hebben maatje 275/35 R20 vooraan en 335/30 R21 achteraan.
Typisch voor de ‘RS’ zijn de elementen die zorgen voor gewichtsverlies, zoals met koolstofvezel versterkte kunststoffen deuren, voorvleugels, dak, motorkap en kuipstoelen. Dit zet een leeggewicht van 1.450 kilogram op de weegschaal. Ook typisch ‘RS’ is een speciale ophanging, verbeterde aerodynamica én koeling zoals geventileerde wielkasten, luchtinlaten en nieuw voor de 992, een schuin in het midden geplaatste radiator die we ook terugvinden op de echte 992 racewagens, de 911 RSR en 911 GT3 R. Hierdoor is er extra ruimte voor andere aerodynamische elementen.
Dit in combinatie met een gigantische tweedelige spoiler achteraan duwen de ‘RS’ aan 200 km/u met zo’n 409 kilogram extra tegen het asfalt, downforce die kan oplopen tot zelfs 860 kilogram bij een snelheid van 285 km/u. Ook leuk, en iets wat we kennen vanuit de F1, de RS krijgt een DRS dat ervoor zorgt dat de luchtweerstand vermindert op lange rechte stukken. Zo win je nog extra (top)snelheid. Gaat het effe fout of moet je erg hard in de ankers, dan gaan de actieve aerodynamische elementen in maximale downforce om via luchtweerstand extra remkracht te voorzien.
Rijden kan je in drie rijmodi van ‘Normal’, naar ‘Sport’ tot ‘Track’. In die laatste stand kan de rijder all the way gaan en naar believen zaken aanpassen (via het stuur) als ophanging, differentieel en DRS.
De ‘RS’ kan je bestellen met twee packs. Clubsport, wat gratis is, komt met een rolbeugel, zespuntsgordel voor de bestuurder en een brandblusser. Het optionele Weissach omvat extra afwerking in koolstofvezel, schakelpeddels met magneettechnologie en biedt ook de mogelijkheid om te kiezen voor 8 kilogram lichtere gesmede magnesium wielen.
Kostprijs? Een vanafprijs van 240.186,99 euro, inclusief btw.