Een historisch icoon in een modern jasje
Of we uitkeken naar de test met de nieuwe Land Rover Defender? Al vanaf het moment we hem voor het eerst gespot hadden op het Autosalon in Brussel. Maar voor we hem gaan halen en achter het stuur kruipen van deze iconische wagen, eerst een klein stukje geschiedenis van het model dat met het Land Rover DNA doorspekt is.
Hoewel de naam ‘Defender’ niet heel Land Rovers geschiedenis meegaat, kunnen we stellen dat hij er wel vanaf het prille begin bij is. Zo is dé voorvader van de Defender de Series 1, die in 1948 gedeeltelijk zijn inspiratie haalde uit de Willy’s Jeep uit WOII met dat verschil Land Rover meer gericht was op luxe en comfort dan zijn Amerikaanse rivaal. Tien jaar later werd hij opgevolgd door de Series II die de 50 pk sterke 1,6l benzinemotor inruilde voor de 2,2l van 70 pk. Daarna volgde de Series III dat met de 90 en 110 de lengte aanduidde en die, mits gaandeweg nieuwe aanpassingen en uitvoeringen zowaar dertig jaar lang van de band is blijven rollen. De badge ‘Defender’ kwam erop sinds 1990. En nu, is er de nieuwe generatie.
En kunnen we zeggen dat we te maken hebben met een stijlbreuk? Ongetwijfeld wel en niet alleen op gebied van carrosserie. Dat laatste maakte de tongen los want voor echte puristen bleek het nieuwe design geen echte ‘Defender’ te zijn. Toch zien we herkenbare hoekige vormen, ronde koplampen, losse richtingaanwijzers,… . Wat ons betreft een geslaagd design, beetje retro getint maar in een modern en fris jasje. De reacties van de mensen in onze omgeving waren lovend en ook de chauffeurs die hun duimpje de lucht instaken tijdens onze vele ritjes zijn niet echt meer te tellen.
Ook onderhuids is er ondertussen veel veranderd. Vergeet de dikke V8 of al rijdend dikke mazoutstoof, er is nu zowaar een hybride aandrijflijn die je zuiver elektrisch tot 43 kilometer (WLTP) ver brengt. Dit dankzij een elektromotor van 143 pk die wordt aangedreven door een 19,2 kWh-batterij. Een leuke ondersteuning voor de 2,0l vierpitter van 300 pk. Samen goed voor een systeemvermogen van 404 pk en een koppel van 640 Nm. Hiermee schiet deze zware terreinjongen (2,6 ton) in 5,6 seconden naar 100 en heeft hij een topsnelheid van 191 km/u. Krachtig, snel én zuinig… dat laatste op papier, in realiteit, waar je het PHEV-verhaal niet altijd ten volle benut, iets minder. Over PHEV gesproken, laden kan met een snelheid van 50 kW, goed om de batterij in dertig minuten tot op 80% te krijgen.
Vlotte jongen
Hoe onze testbak, de 110-versie, rijdt? Snel, krachtig en vlot. Ok, gezien zijn grootte en zwaarte kan je gewichtsverplaatsingen en rolneigingen niet verbergen maar ze beperken zich tot het minimum. Schakelen, zowel up als down, gebeurt feilloos met de geweldige automaat. Ook de overgang van de elektromotor met diegene op dinosap is soepel. Ondanks zijn lengte (zo’n 5m), breedte (zo’n 2m) en zwaarte is hij erg lichtvoetig te manoeuvreren. Dat hebben we gemerkt in een veel te kleine parkeergarage in Gent waar we zowaar drie verdiepingen naar beneden moesten rijden en mensen met een VW Polo zagen sukkelen. Ok, een beetje stuurmanskunst en lef was nodig maar laat duidelijk zijn dat ze ons al met kleiner materiaal in moeilijkere posities hebben gezet als met deze Defender. Verrassend, zoveel is duidelijk. Ok, toegegeven, we werden uiteraard ook goed geholpen met een 360°-camera die alles, inclusief obstakels, netjes projecteerden op het mooi, helder en groot centraal geplaatst scherm.
Over het scherm scherm gesproken, het PIVI Pro werkt intuïtief en reageert pijlsnel. Voor de rest staat alles logisch en is alles makkelijk en snel te bedienen, ook de knoppen op het stuur. Ook handig, een te personaliseren Head-up Display.
Verder baad je in luxe in deze Defender 110. Hij voelt veilig aan, erg comfortabel en je hebt zowel voor- als achteraan een zee van ruimte. Echt erg stil is hij niet maar in vergelijking met een lawaaierige Jeep Wrangler, kan het er zeker door. Grote bomen vangen veel wind, en dat geldt dus ook voor auto’s. En als we toch even mogen muggenziften, de stoelen bieden net iets te weinig zijdelingse steun bij bochten en het ruigere offroadwerk. Maar hé, hoewel hij ervoor gemaakt is, hoeveel keer ga je hiermee snel door de bocht of ga je offroad? juist…
Toch hebben we deze klepper meegenomen naar een offroad-parcours, het crossterrein van Lille. De sympathieke kerels daar zagen ons shooten en ze stelden zelf voor om het wat uitdagender te maken. Natte, modderige heuvels met groeven waar een volledige motorcrossband in wegzakt? Geen enkel probleem. Spelenderwijs trokken we de sporen gelijk dicht en maakten we er gewoon nieuwe tegen toch wel redelijke snelheden. Fun in de hoogste graad, met dank aan de verschillende rijmodi die er op de Defender staan.
Zo kan je kiezen uit verschillende standen voor diverse ondergronden, zoals rotsen, modder, sneeuw of zand. Dan bepaalt de Defender bepaalt zelf de juiste rijhoogte, gearing en welke differentiëlen gelockt moeten worden bij het type ondergrond waar je op rijdt. Goed nieuws voor de betweters onder ons, je kan deze instellingen altijd zelf overrulen als je denkt dat je het beter weet, mooi toch?
Over rijmodi gesproken, de Defender beschikt over drie verschillende standen:
– ‘EV mode’ waarin de auto zo veel mogelijk elektrisch rijdt
– ‘Hybrid-stand’ waar de Defender zowel de elektromotor als de benzinemotor gebruikt
– ‘Save’ uitsluitend benzinemotor zodat je later nog elektrische capaciteit overhoudt
Prijzen en modellen
De vanafprijzen starten vanaf 68.200 (Defender ’90’ diesel) en lopen gauw op tot 148.800 (Defender X V8). De P400e 110 zoals ons testmodel start vanaf 79.400 euro. Let op, dit zijn vanafprijzen want naargelang de uitvoering en optionele, euh, opties kan daar nog wel wat bijkomen. Alle modellen vind je HIER terug.
conclusie
Daar waar constructeurs elektrische en hybride modellen als paddenstoelen uit de grond doen schieten om gemiddelde uitstoot naar beneden te halen en grote boetes zo trachten te vermijden, is deze P400e niet het zoveelste model dat we hieronder kunnen steken. Ok, ook wij blijven verzot op een dikke V8 om onze ecologische rechtervoetafdruk kracht bij te zetten maar in principe heb je dat in het geval van de Defender niet nodig. Zo is deze PHEV quasi even snel als de V8 in een spurtje naar 100, verbruikt hij een pak minder en biedt hij alle luxe en comfort als zijn dorstige broer, die trouwens quasi het dubbel kost. Wij zijn verkocht, aan de looks en het rijgedrag.
Met dank aan de MC Lille