Ok, waar kunnen hem bestellen?
Vijftig jaar geleden kwam de eerste RS op de markt. ‘Eendenkont’, ‘RS’ of ‘2.7’: de iconische Porsche 911 Carrera RS 2.7 kende vele bijnamen. Maar hoe je ‘m ook noemt, zijn betekenis blijft uniek. Het was de snelste Duitse productieauto van zijn tijd en het is ook de eerste serieauto met voor- en achterspoilers – waarbij de innovatieve ‘ducktail-spoiler’ hem zijn bijnaam ‘eendenkont’ opleverde. Porsche lanceerde zo in 1972 een trend voor achterspoilers op serieproductiewagens.
Vijftig jaar later maakt Porsche maakt nog altijd een RS-variant van zijn iconische 911. Zo werd afgelopen week de nieuwe 992 GT3 RS voorgesteld. Die is, uiteraard, niet meer te vergelijken met de 210 pk sterke 2,7 liter-zescilinder die afsloeg bij 6.500 toeren. Ondertussen is het volume gegroeid tot een 4-liter boxermotor van 520 pk die pas een rode zonde kent bij 9.000 toeren per minuut en een achterspoiler en diffuser heeft die wel tot 860 kilo downforce creëert.
Toch zijn er ook gelijkenissen. Wat dacht je van deze GT3 RS in een retro kleurenjasje? Heerlijk toch?