MenStyle On Tour: Eerste test Rafale E-Tech 4×4 PHEV 300 in Nice

Onze allereerste Renault

Een ontmaagding? Wél, voor de ene een gelukzalige herinnering, voor de andere iets om snel te vergeten en om het over snel te hebben, bij sommige ook gewoon snel gedaan. Om maar te zeggen, een eerste keer werpt emoties op. Maar geldt dit ook voor een eerste keer in een Renault? Wij gingen snel over en weer naar de mondaine Côte d’Azur om 24u lang kennis te maken met een Renault mét Alpine-DNA.  

Zo waren we te gast in hét juweel van de Franse Rivièra, ‘Le Maybourne Riviera‘, een opvallend opgetrokken hotel met modernistische architectuur op het rotsachtige schiereiland Roquebrune-Cap-Martin. Met het beste zicht op het mondaine en auto-paradijselijk Monaco en glinsterende Middellandse Zee is dit de uitgelezen plaats om de Côte d’Azur en zijn kustlijn bezaaid met schilderachtige dorpjes op klifranden met kronkelende paadjes die je door pijnboombossen en maquis leiden te ontdekken. En dat ontdekken, dat deden we met de Rafale E-Tech 4×4 PHEV 300, Renaults nieuwe topmodel met een dikke knipoog naar Alpine.

Alpine? Spreken we dan niet over een kleine, dynamische, snelle sportwagen waarmee je liefst door bergpassen in de, euh, Alpen wil scheuren? Ja! En valt dit te rijmen met een 300 pk sterke plug-in hybride SUV? We zijn niet niet tot in de Alpen geraakt maar de bergachtige omgeving van Monte Carlo maakte ons een pak wijzer. Maar eerst… wat is het?

Een twee ton zware, grote en brede SUV met coupé-looks op heerlijk mooie 21″-wielen en Renaults top of the list. De Rafale is te krijgen in een full hybrid (Techno) met 200 pk die een vanafprijs kent van 44.000 euro. Pimp je hem een beetje tot de versie ‘Esprit Alpine’, heb je de keuze tussen de full hybrid en een PHEV (300 pk) en stijgt de vanafprijs tot respectievelijk 47.900 euro en 52.400 euro en wil je all the way gaan in het uitrustingsgamma is er voor de topmotorisering het niveau ‘Atelier Alpine’, die start op 56.900 euro en is het neusje van de zalm (met standaard LED matrix licht, camera’s rondom, stoelen met massagefunctie en ga zo maar door) waarmee wij op pad gingen.

Kijken we even naar de looks en het interieur wordt het coupé-gevoel alleen maar onderstreept door een voor een SUV lage zit en aflopende daklijn die quasi volledig ingenomen wordt door een verduisterend panoramisch glazen dak (Solarbay) dat met een druk op de knop meer of minder helder licht en zicht binnenlaat. De stoelen zijn comfortabel en bieden, met dank aan de kuipvorm, veel steun. Belangrijk voor ons, met onze 1m89, is de hoofd- en beenruimte. Die is meer dan voldoende, of je je nu vooraan of achteraan posteert.

Zien we even verder binnenin vinden we het bekende centrale, staande beeldscherm voor het gecombineerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem terug. Zij die met Android werken zullen dit zeker herkennen want het werkt met identiek dezelfde apps als Google Maps en de Google assistent. Ook zijn er verschillende streamingdiensten in de auto beschikbaar. Liever Apple? Geen enkel probleem, ook Apple CarPlay wordt ondersteund, net als Android Auto trouwens.

Gaan we iets technischer en meer onderhuids krijgen beide PHEV-versies, ‘Esprit Alpine’ en ‘Atelier Alpine’ een eigen ophanging met aangepaste veren, dempers en anti-rollbars die nodig zijn om het extra gewicht in vergelijking met de full hybrid (Techno) te kunnen opvangen en sportief en dynamisch, het Alpine-DNA, voor de dag te komen. Onze testversie, de Atelier Alpine, gaat next level met adaptieve dempers die de hulp krijgen van een camera achter de voorruit die het wegdek leest en zo preventief de demping aanpast. Ideaal gerief dus voor wie onze geweldige Belgische wegen een beetje kent.

Kijken we naar de krachtbron vinden we in de Renault Rafale E-Tech 4×4 PHEV 300 dezelfde basis terug als in de E-Tech Hybrid 200, zijnde de 1,2-liter driepitter en een 70 pk elektromotor op de vooras. Daar waar de elektromotor ongewijzigd is, krijgt de 1.2 door een nieuwe turbo wat meer peper in zijn gat en stijgt het vermogen van 130 pk en 205 Nm naar 150 pk en 230 Nm. Gooi daar de extra elektromotor op de achteras (136 pk) bij en je komt uit op een gecombineerd vermogen van 300 pk. Goed voor een spurtje naar 100 km/u in 6,4 seconden en een (begrensde) topsnelheid van 180 km/u.

Puur elektrisch brengt de elektromotor die zijn stroom krijgt van een batterijpack van 22 kWh je, in theorie, tot dik 100 kilometer ver. In praktijk, rekening houden met weersomstandigheden en onze rechtervoet zal dit ietsje lager liggen. Rijd je de batterijen, zelfs met zijn uitstekende regeneratiemogelijkheden toch leeg, geen probleem, laden kan tot 7,4 kW waardoor je hem in minder dan drie uur aan een wallbox terug vollaadt. Aan een gewoon universeel stopcontact (2,3 kW) ga je zo’n 9 uurtjes zoet zijn.

Soit, genoeg geleuterd, over naar de orde van de dag, het rijden zelf. Dat gaat vrij comfortabel maar toch gezwind en dynamisch. Ondanks zijn hogere gewicht en grootte is deze Rafale ‘Alpine’ best in zijn sas op de bergachtige omgeving van Nice en omstreken. Zo beklimt hij zonder moeite de Col de Vence en ook in de afdaling kent hij weinig problemen. De vierwielsturing doet zijn werk en de grip is uitstekend. Ook de remmen zijn meer dan behoorlijk en gooien hun ankers uit wanneer het moet. De respons op het gas kan misschien een tikkeltje sneller en ondanks de scanning van het wegdek is alles vrij hard afgeveerd maar wat ons betreft, is dat laatste zeker geen probleem en geeft het net dat tikkeltje meer vertrouwen tijdens een sportieve rit.

Het is duidelijk dat Renault en ‘Atelier Alpine’ hard gewerkt heeft om toch het Alpine-DNA in deze Rafale te krijgen en ja, dat is gelukt zonder veel te moeten inboeten op comfort want let us call een kat een stoeipoes, het is ook nog steeds een gezinswagen. En met dit gezegd, zouden we aanraden, met een stel nakomelingen en een huisdier op de achterbank, de Col de Vence iets minder gezwind op- en af te rijden. Niemand ruimt graag maaginhouden op, toch?

Conclusie

Renault weet zich in tijden waar concurrentie op de EV- en PHEV-markt bikkelhard is zich perfect te positioneren met zijn prijs-kwaliteitverhouding. Wie kan zeggen dat hij vanaf 56.900 euro een dynamische, comfortabele vierwielaangedreven SUV PHEV van 300 pk met talloze standaardopties als vierwielsturing en een rijbereik van 1.000 kilometer (en 100 kilometer zuiver elektrisch) kan aanbieden die ook nog wat sport-DNA (Alpine) meekrijgt? Er zullen een paar Duitsers uit verregaande interesse het op de (rechter)voet volgen…

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Menstyle (@menstyle.be)

 

 

 

 

You May Also Like

Ferrari onthult dakloze 812 Superfast

En ‘Superfast’ is hij wel… Maar eigenlijk heet deze auto niet 812 Superfast maar ...

Dit is de nieuwe BMW X7

Een verjongingskuur Wanneer een BMW de leeftijd van drie jaar heeft bereikt, is het ...

BMW XM M Hybrid: Laat het beest los

Tot 748 pk… We hadden hem vorige week al achter gesloten deuren zien staan ...