Eindelijk, hier is de Mercedes-AMG One

Een hybride sportwagen met een motor die recht uit een Formule 1 komt

Eindelijk? Het heeft langer dan voorzien geduurd om de Mercedes-AMG One te lanceren. Hoe dit komt? Wél, als je tot in het kleinste detail de perfectie nastreeft en je als doel hebt de beste en efficiëntste sportauto ooit te maken, dan weet je dat er soms dingen, zoals aerodynamica, verbruik,… op je pad komen die nog eens uitgebreid getest en aangepast moeten worden.

En als je weet dat de motor rechtstreeks uit de F1 komt, besef je dat er ook hier tal van uitgebreide testen en aanpassingen moeten gebeuren. Daar waar een F1-bolide gedurende een jaar gemiddeld drie keer wisselt van motor, is het niet de bedoeling dat hetzelfde gebeurt met de AMG-One. Ok, toegegeven… je knalt er ook niet constant met 300 km/u mee rond de kerktoren maar een circuitdagje zou hij ook niet al teveel mogen belasten maar tegelijk heb je ook geen leger aan ingenieurs met laptops in huis die jouw wagen constant monitoren en in topvorm houden.

De motor dan. Dat is de een 1,6 ‘grote?’ V6 die wordt geassisteerd door maar liefst vier elektromotoren (eentje in de turbo, eentje bij de benzinemotor en twee op de vooras). Dit zorgt voor een normverbruik van, hou u vast, slechts 8,7 liter per 100 kilometer en 32 kWh/100 kilometer.  Zoek maar eens een hypersportwagen met dezelfde prestaties… wij hebben ze niet direct gevonden.

Klein verschil met de motor uit de F1… de toeren. Die worden ‘beperkt’ tot 11.000 tpm om in vergelijking met een F1, de levensduur ervan te verlengen. Het geheel ontwikkelt een vermogen van 1.063 paardjes waarvan de V6 er 574 voor zijn rekening neemt. Goed voor een spurtje naar:
100 in 2,7 seconden
200 in 7,0 seconden
300 in 15,6 seconden

En een top van 352 km/u.

Nog een verschil met de F1 is dat de AMG-One zuiver elektrisch kan rijden en dit voor zo’n 18 kilometer al lijkt ons dit niet echt de bedoeling. Ook beschikt hij, om straatlegaal te wezen, over ABS en ESP. Naast deze volledig elektrische modus heeft de bestuurder nog andere rijmodi:
– Race Safe
– Race Plus (37mm verlaagd en enkel te gebruiken op circuit)
– Strat 2 (37mm verlaagd, reactievermogen van een F1 en ook enkel te gebruiken op circuit)

Verder is er ook de optie om de aerodynamica (spoilers, diffusor, flappen) aan te passen. Zo is er de:
– Highway
– Track
– Race DRS (onder andere 20% minder downforce)

Binnenin zien we een vooral een efficiënte auto zonder al teveel toeters en (comfort) bellen. Zo zien we een digitaal instrumentenbord en een tweede scherm boven de middenconsole. Verder zien we, uiteraard, kuipzetels, en een F1-stuurwiel. Het beetje comfort wordt vertaald in een airco en een infotainment-systeem.

Quanta kosta? Wél, dat is nog een publiek geheim maar dat het zes nullen zal hebben, hoeven we je niet te vertellen. De vraag is enkel, wat is het eerste cijfertje. Misschien komen we meer te weten na de première die voorzien is op het Goodwood Festival op Speed later deze maand.

You May Also Like

Hier is de Porsche Taycan break, euh Cross Turismo:

Het regent 100% elektrisch aangedreven topauto’s Waar we gisteren nog de gloednieuwe RS e-tron ...

MenStyle Road Test: ŠKODA Enyaq Sportline iV 80

Niet EV maar iV. Zo verwijst ŠKODA naar zijn geëlektrificeerde modellen. En naast de ...

Porsche lanceert met Targa 4S Heritage design een verzamelobject

Voor wie een gewone Targa niet goed genoeg is… Afgelopen week lieten we je ...