Eén iemand is de klos…
Het was de hoofdredacteur die het, enkele redactievergaderingen geleden, had over het fenomeen ‘Big Brother 2022’. Of dat nog iets was…
Ik repliceerde dat de kijkcijfers alleszins dramatisch waren gestart en er zijn zo’n momenten dat je beter je bek houdt. Want, op Twitter was de hashtag #bigbrotherNLBE regelmatig behoorlijk trending en dus was onze hoofdredacteur getriggerd te weten te komen hoe dat kon, gezien de barslechte kijkcijfers. En omdat ik de enige was die antwoordde in dit gesprek, kreeg ik de opdracht om uit te zoeken hoe en wat…
Ken je het gevoel? Er moet dringend gepoetst worden, iedereen kijkt weg. Uiteindelijk wordt er schaar-steen-papier gespeeld en ben jij de lul. Dat gevoel, exact dat, had ik toen ik de opdracht kreeg om 1 maand Big Brother 2022 te volgen… Maar dan zonder blad-steen-schaar te spelen.
Zie je het verschil in benaming van het handspelletje om een loting snel te laten verlopen? Zelfs over die juiste benaming werden vele tweets verstuurd.
Mijn zomer was leuker: verslaggeving van op Kamping Kitsch, dat was pas een leuke opdracht! Maar de zomer lijkt nu zover af…
Eerst en vooral startte ik met de livestream Big Brother te volgen op kanaal 247 van mijn Telenet-decoder. Saaie televisie. De bewoners dienden elkaar nog te leren kennen. Eén dame, ene Kitty, begon zich te onderscheiden als kookdame. Ze was ook de oudste bewoonster van het huis en werd dus, in het huis zelf, aanzien als de mama van vele bewoners. In het huis… maar niet op sociale media. Daar ging het al snel over het feit dat ze steeds in dezelfde kleding rond liep en dat ze niemand tolereerde in de keuken. Mijn interesse was gewekt.
Ik moest hieraan mee doen en mee ‘mijn mening’ ventileren. Ondergetekende had wel nog ergens een slapend twitter account maar hoe zat dat ook weer allemaal… En dat account gebruiken of onder een nieuw fake profiel? Op de hashtag #bigbrotherNLBE (officiële hashtag gecommuniceerd door het programma zelf) zie je namen als Suus, Lies, BgB’22,… maar ik besloot toch onder mijn gewone twitteraccount aan de slag te gaan.
In het begin las ik veel. Een eindeloze stroom aan meningen, levenslessen, racisme-debatten, beledigingen,… maar gelukkig ook af en toe objectieve vaststellingen, leuke opmerkingen, rake analyses. Alleen al de hoeveelheid aan die berichten maakten dat de hashtag van Bb regelmatig trending was. Zonder dat er ook maar iets noemenswaardig gebeurde in het huis.
Dit bericht op Instagram bekijken
Maar het is des mensen. Als je dingen leest, wil je soms ook reageren. Was dat in het begin wat braaf en voorzichtig, werd ik steeds stouter om stouter. Wat krabben aan de korst, wat zout in de wonden wrijven,…
Er gebeurden uiteraard ook al eens zaken binnen het huis. Ik ga hier niet alles uit de doeken doen, het zou een eindeloos saai en lange opsomming worden. Indien jullie de verhalen kennen, volgen jullie de avonturen in het BB-huis. Indien niet, dan volgen jullie niet en hebben jullie daar jullie redenen voor. Voor beide groepen is een opsomming van de feiten dus niet relevant.
Maar zoals het steeds gaat, is het dit seizoen niet anders in het big Brother huis. Afspraken worden door bewoners doorbroken, bepaalde mensen nemen leiding, anderen kijken de kat uit de boom. Nog anderen lijken chronisch in de achtergrond te staan maar zijn wel van alles op de hoogte en hopen dat deze tactiek hen ver gaat brengen.
Het concept is ieder seizoen wel weer interessant omdat er twee heel belangrijke factoren in het spel zitten. Het gaat om een prijzenpot die zomaar eens rond de 100.000 euro kan uitkomen en anderzijds zijn er de menselijke gevoelens. Onze emoties weet je wel. Dat maakt dat er, weliswaar slechts met momenten, boeiende zaken gebeuren. De ene neemt een tactische beslissing, de gevoelsmens is hierdoor ronduit gekwetst en ontgoocheld.
Dit bericht op Instagram bekijken
Ik merkte meteen dat twitter veel actiever was rond BB dan facebook. Facebook was vaak een saaiere bedoening en ik denk dat de heer Zuckerberg dat ook zelf weet. Ik maakte me lid van twee facebookpagina’s rond BB maar op mijn tijdlijn verscheen hier maar af en toe iets over, terwijl ik deze groepen toch trouw (tijd voor opslag meneer de hoofdredacteur) bezocht. Maar veel verder dan af en toe een melding van een post van 16 uur geleden, kwam er weinig bij me binnen over het programma. Terwijl je twitter kan openen wanneer je wil, er komen zowat 16u per dag steeds nieuwe tweets in een haast ononderbroken stroom.
Wat wel duidelijk is: het verschil in meningen over gebeurtenissen tussen twitter en facebook is hallucinant. Wil men op twitter iemand naar huis sturen, blijkt uitgerekend die persoon vaak de favoriet te zijn van de Facebookers. Wordt op de ene plek (Facebook) een bepaalde uitspraak genuanceerd, wordt er op de andere plek (Twitter) gesproken over platvloers en zuiver racisme.
En, laat ons wel wezen, er gebeuren dit jaar uitspraken in het huis waar je je minstens vragen kan bij stellen. Het woord ‘neger’ bijvoorbeeld, daarvan is inmiddels toch geweten dat dit bij voorkeur niet meer wordt gebruikt om iemand aan te duiden met een donkere huidskleur. Maar niet zo in het huis. Dat iemand, live op televisie, verkondigt dat hij nog gewoon met de auto naar huis rijdt na consumptie van 20 biertjes… je kan je toch afvragen of dit nog van deze tijd is. Laat ons hopen voor de jongeman dat politierechter D’Hont niet mee kijkt naar de live stream. Maar nog erger: je zal maar familie zijn van een persoon dat uit het leven werd weg gerukt door een bezopen chauffeur…
Dit bericht op Instagram bekijken
Big Brother nam, al dan niet door de twitterstorm, ook actie. De bewoners van zijn huis werden samen geroepen en hij verkondigde, met zijn dit jaar miserabele stem, dat hij geen racisme of seksisme of discriminatie zou dulden in zijn huis. Daarna viel meteen op dat niemand van de bewoners wist voor wie deze boodschap was bedoeld.
De mensen die o.a. ‘thanks nigga’- ‘my nigga, my nigga’ – ‘allemaal jeanetten’ uitspraken, waren zich van geen kwaad bewust. Misschien dat Big Brother hen achteraf ook apart wees op hun uitspraken, die kans is reëel. Of het juist gebeurde, laat ik in het midden, ik was er niet bij.
Wat wél iedereen in het huis meteen doorhad: “hier buiten is er iets gaande op sociale media over een uitspraak hier binnen het huis, anders zou ons dat nooit zo worden gecommuniceerd.”
Maar het bleef alleszins niet hangen want daarna volgde nog een Hitler-imitatie en een hele hoop seksistische en discriminerende shitload aan uitspraken.
Twitter en Facebook dus…
Op beide mediums zag ik de discussies, verwijten en shaming toenemen. Maar ook werd bijvoorbeeld van iedere deelnemer alles opgevist tot heel ver in het verleden door mensen die daarmee hun gelijk wilden halen in hun uitspraken. Iemand deelde een meme in 2015 en dat moest en zou dus bewijzen dat die deelnemer wel racistisch moest zijn. Dat soort zaken. Foto’s van bewoners worden uit de diepste spelonken van het internet opgediept en met de nodige commentaar of aanpassingen terug online gegooid.
Dit bericht op Instagram bekijken
Er wordt gehaat, heel veel gehaat. Ben je voor iemand, behoor je tot een bepaald kamp en kan je ook geen sympathie meer hebben voor een andere bewoner. Nooit meer.
Zelf werd ik ook steeds moediger. Ik gooide soms olie op het vuur met een uitspraak of moedigde anderen aan in hun uitspraken. Naast mijn boomer-profielen kon geen mens weten dat ik een extra missie had in deze slagvelden, ik was één van hen. Maar ik moest wel. Ik moest weten wat er gebeurde als je te ver ging. Welke haat er ook privé naar je toe kwam, hoe vaak je foute post werd gedeeld en opgerakeld. En dat is nog het meest bevreemdende. Als je bvb post dat iemand heel lui is in het huis, word je door bepaalde mensen (vaak dezelfde) erop gewezen dat je racist bent omdat je deze persoon viseert omwille van haar huidskleur. Dat soort shit.
Het is het vele posten, antwoorden, reposten,… dat zoveel beweging geeft op een medium als twitter dat het trending wordt. Schelden, roepen, tieren, toeteren, haten,… Het is echt een vreemde gewaarwording dat iedereen naar dezelfde beelden kijkt maar dat de meningen errond zo verdeeld kunnen zijn. Zelfs over een balspelletje: was een bal nu in of uit? Heel veel verschillende meningen terwijl de beelden meteen werden gepost, zelfs vertraagd en het antwoord toch heel duidelijk was. (Sorry, de bal was IN!)
Dit bericht op Instagram bekijken
En dan… dan moeten we kijken naar het gehele plaatje. De startaflevering werd door amper mensen bekeken en de weken die erop volgden was er zeker geen spectaculaire verbetering in de kijkcijfers. De kijkcijfers gaan dus om de afleveringen van de dagelijkse samenvattingen van de voorbije 24uur die, in België, iedere avond worden uitgezonden op Play 4 omstreeks 19u35. En op zaterdag de live uitzending, ook op Play 4, omstreeks 20u.
Maar, zouden ze daar wakker van liggen bij de productie?
De dagelijkse kijkcijfers kunnen ruk zijn, op sociale media zijn ze heel aanwezig. Over uitgesteld kijken, hebben we geen cijfers. En over het aantal uitgezakte mensen die hele dagen de livestream volgen, weten we ook niets. De stream is, in Vlaanderen, alleszins interessant genoeg om ze regelmatig te onderbreken voor reclame. En in Nederland interessant genoeg om ervoor te betalen, zonder reclame en met 2 stream kanalen.
Als we het doel niet kennen van deze productie, is het moeilijk gissen naar de intenties. Wat natuurlijk kan leiden tot de vraag of er gestuurd wordt. Of de productie beter wordt van bepaalde tactische zetten. Willen ze iemand zien winnen om die dan in te lijven als schermgezicht? Willen ze iemand zien winnen die juiste connecties heeft bij een bepaald bedrijf zodat ze daar voordeel kunnen uithalen? Ethisch zou het niet ok zijn. Maar wel een verklaring waarom een vrij dure productie toch in de lucht wordt gehouden terwijl er geen prijzen mee te winnen zijn qua bereik bij mensen.
Hoe mijn einde verliep na een maand Big Brother volgen op Facebook en Twitter?
Ik zag, na exact een maand, dat mijn loon was gestort (veel te laag trouwens voor deze onzin) waardoor ik doorhad dat mijn opdracht erop zat. Ik had in de afgelopen week nog snel 3 memes in elkaar geflanst en zou deze posten bij het einde van mijn opdracht. Als klap op de vuurpijl, zeg maar.
Dit bericht op Instagram bekijken
Ik ontdekte ook een echte haatgroep op Facebook. Gericht naar bewoonster Nawel. En daar, uitgerekend daar, zou ik de 3 memes (over Nawel!) posten. Deze facebookgroep die Nawel zo haat, wordt hoogstwaarschijnlijk geleid door een vrouw die ook uitgezakt Big Brother volgt op de live stream. Een hoogvlieger wordt deze groep nooit, want ze heeft duidelijk niet de kennis om een groep aan te maken en te laten leven. Ze is meer haar groep en ‘volgers’ kwijt dan dat ze zinnige zaken kan zeggen.
Ik twijfelde nog even om de aangemaakte memes daar te posten gezien de eigenaar haar intellectuele competenties, maar deed het toch. Uiteraard kwam 1 van de 3 meteen op Twitter terecht en kwam de shitload aan bagger mijn kant uit. Alhoewel, het viel nog mee. Klein stormpje in een piepklein shotglaasje.
Waarom koos ik voor Nawel? Haast geen enkele bewoner heeft zo’n uitgesproken fans en tegenstanders. Het belooft nog vuurwerk te geven en hashtag #bigbrotherNLBE zal nog meer dan eens trending zijn. Zelfs #Nawel als persoon is regelmatig trending op zich. Deze dame zal het nog ver schoppen maar winnen zal ze deze editie waarschijnlijk niet. Daarvoor is ‘het volk’ te verdeeld over haar persoon. Zolang ze in het huis zit, zal ze wel over de tongen blijven gaan. En als ze naar huis moet, zal twitterland te klein zijn.
Deze jongen zal er er alleszins niet meer wakker van liggen! Zetel stofzuigen na het vele binge watchen en de daarbij komende afhaalmaaltijden verorberen voor de televisie. Rug- en buikspieren terug in werking zetten.Fikse wandelingen in de frisse buitenlucht ondernemen.
Mijn avontuur zit erop en wat er verder nog gebeurt in dat ene huis in de buurt van Amsterdam, zal me eerlijk gezegd worst wezen.
Meneer de hoofdredacteur, volgend seizoen is voor iemand anders!
H.L.