Morgen is het zover: tijdens Omloop Het Nieuwsblad trekt het wielerpeloton zich weer op gang, voor in totaal 12 Flanders Classics wedstrijden tot en met De Brabantse Pijl. Voor de wagens in koers zet organisator Flanders Classics dit jaar resoluut in op vergroening: een ongezien aandeel van de wedstrijdwagens zal elektrisch zijn. Dat is mogelijk dankzij het uitgebreide aanbod van Official Car Partner BMW, die onder meer het elektrische vlaggenschip de BMW iX ter beschikking stelt van de organisatie.
“We hebben lange tijd afgeteld naar het voorjaar,” zegt Flanders Classics CEO Tomas Van Den Spiegel, “en morgen is het eindelijk zo ver. We zijn niet alleen blij onze fans opnieuw te verwelkomen maar kijken ook enorm uit naar het tweede jaar van de samenwerking met onze wagenpartner BMW. Samen zetten we ook dit jaar in op een groener peloton. Duurzaamheid is binnen het wielrennen een steeds belangrijker wordend thema. Dit voorjaar wordt voor ons een grote testcase met het oog op elektrische wagens in koers. Dankzij BMW Belux bestaat onze vloot tijdens de openingsklassieker voor 50% uit elektrische wagens, een primeur voor onze organisatie.”
BMW trekt al langer de kaart van de elektrificatie en verduurzaming. Tegen 2023 omvat het gamma niet minder dan 25 deels of volledig elektrische modellen, waarvan meer dan de helft volledig elektrisch zijn. De nieuwe BMW iX en de BMW i4 zijn de twee jongste voorbeelden van dat offensief. Uniek is dat elektrificatie bij BMW veel verder gaat dan enkel wat er (niet) uit de uitlaat komt: van bij de ontginning van de grondstoffen tot de productie en de recyclage staat duurzaamheid voorop.
‘De dynamiek van de sport en de drive van de wielrenners om topprestaties neer te zetten maken van Flanders Classics al langer een natuurlijke partner voor BMW’, stelt CEO Eddy Haesendonck van BMW Group Belux. ‘Die waarden vinden we immers terug in het DNA van ons merk. Dat we nu ook samen aan de kar trekken voor een groener peloton bewijst opnieuw dat we de perfecte match gevonden hebben.’