Nadat we de absolute top qua elektrisch rijden hadden beleefd met de RS e-tron GT werd het nu tijd om minder diep in de portefeuille te gaan kijken en te gaan voor de (nieuwe) basis, de Q4, die zijn drie versies ook deelt met andere modellen van de VW-groep (VW, Cupra en Skoda) op basis van het MEB-platform.
Welke drie versies heb je dan? Wel, de:
– Q4 35 e-tron (55 kWh), 125 kW (170pk) op de achterwielen (341km actieradius)
– Q4 40 e-tron (82 kW), 150 kW (204 pk) op de achterwielen (520 km actieradius)
– Q4 50 e-tron quattro (82 kW) 220 kW (299 pk) vierwielaangedreven (488 km actieradius)
Wij, gelukzakken we zijn, kregen de laatste en meest krachtige van de drie voor een weekje mee. Wat ons het eerst opvalt is het mooie design. We zien een mooie voorpartij, een heerlijk zijsilhouet met zwevende daklijn, een stoere achterpartij en in het geheel met dank aan het S-line pakket ook een heel sportieve look. Gooi er dan ook het (kostelijk) sausje van het optionele ‘Edition One Grey’ over en je hebt een ware eyecatcher.
Binnenin vinden we de echte Audi-look terug wat technologische innovatie, sportiviteit en functionaliteit uitademt. Het stuur benadrukt deze eigenschappen en is voorzien van aanraakvlakken in black-panel-look met verlichte functionele gebieden om de actieve knoppen aan te duiden. En niet alleen visueel worden we verwend, ook ‘audi’ologisch. Zo vinden we, voor het eerst bij Audi, ook het premium SONOS geluidssysteem met zijn tien krachtige speakers terug.
Optioneel is de Q4 ook uitgerust met het Augmented Reality head-up display. Het projecteert haarscherp heel wat informatie rond de veiligheid of de navigatie op de voorruit op twee afzonderlijke niveaus.
En nu we het toch over hebbedingetjes hebben, wat dacht je van het personaliseren van de lichtsignatuur? Yep, de bestuurder namelijk kiezen uit vier verschillende lichtdesigns afhankelijk van zijn humeur. Leuke gadget, niet?
Maar hoe rijdt de Q4? Wel, de Q4 rijdt voortreffelijk en beheerst. Ondanks zijn hoge gewicht, (ruim boven twee ton) voelt hij licht, soepel, vlot, sportief en toch erg baanvast aan. De (optionele) elektrisch instelbare dempers doen perfect hun werk en zorgen ook nog eens voor comfortabele ritjes. Kort door de bocht… sportief en toch comfortabel… alles wat je van een premium merk als Audi mag verwachten.
De 299 pk (en 460 Nm koppel) worden vanaf het intrappen van het gaspedaal beschikbaar en doen de Q4 in 6,2 seconden naar 100 spurten. De topsnelheid ligt (abrupt begrensd) op 180 km/u.
Quanta costa? Wel de Q4 kost:
- Audi Q4 35 E-Tron: vanaf €41.990
- Audi Q4 40 E-Tron: vanaf €48.500
- Audi Q4 50 E-Tron Quattro: €56.350 (in België uitsluitend met S-Line verkrijgbaar)
Voor de ‘Sportback’-versie leg je telkens 2.000 euro extra op tafel. Uiteraard loopt dit nog wel op als je wat extra opties op het bestelformulier aanvinkt. Ons testexemplaar, de 50 e-tron Quattro met het ‘Edition One Grey’-pakket tikte al gauw 78.550 euro, btw inclusief af.
Conclusie
Wie elektrisch rijden overweegt en nog twijfelt tussen de Q4 en de betere versies op dinosap van het merk of zijn concurrenten, heeft met de Q4 50 e-tron Quattro een waardig en even geprijsd alternatief dat ook jouw boekhouder vrolijk stemt. Zeker als je niet alle dagen meer dan 400 kilometer, of reken op 300 indien veel autosnelweg, voor de kiezen hebt. Wie iets minder gefocust is op topprestaties kunnen we zeker ook de achterwielaangedreven, die trouwens ook mooie prestaties kan voorleggen, 40-versie aanprijzen. Een versie dat misschien verhoudingsgewijs (prijs, prestaties, rijbereik) de bestseller van de drie zal worden. Wij, verwende nestjes we zijn, zouden altijd voor deze geteste versie gaan.