MenStyle Road Test: Aiways U5

Een wat? Ook wij moesten een goed jaar geleden even in onze ogen wrijven toen we hoorden dat er een betaalbare elektrische en Chinese autobouwer dik twee jaar na zijn oprichting de Europese markt zou komen veroveren. Hoe ze dat zouden doen? Met de U5, een SUV met een prijskaartje dat net onder de 40.000 euro zou liggen. Direct flitsten er wel tientallen gedachten in ons op. Is deze auto wel veilig? Wordt het een kopie of flauw afkooksel van bekende Japanse of Europese premium merken? Wél, een jaar na zijn lancering in België, waar de verdeling exclusief gebeurt bij Cardoen, pikten wij hem in Wilrijk met tal van vooroordelen voor een weekje op.

Hoewel vooroordelen? Toen we onlangs bij Cardoen waren bij de opening van hun gloednieuw herconditioneringscenter en een paar collega’s autojournalisten tegen het lijf liepen, waren ze zeker niet tegen de Aiways. Al was het maar voor de misschien wel tientallen blikken die deze wagen in het verkeer krijgt. Welke auto is dat? Dat logo kennen we niet? Ook ondergetekende mocht ervaren dat deze auto wordt bekeken. En of dat goed nieuws is, dat laten we aan ieders smaak over.

Smaak, het woord is eruit. Lelijk is hij zeker niet maar om nu te zeggen dat het moeders mooiste is, dat is ook een brug te ver. De Aiways heeft futuristische lijnen die we ook bij andere EV’s steeds meer terugvinden en waar zeker niks mis mee is. Onder het motto, schoonheid zit vanbinnen, is dit mogelijks ook wel waar bij deze SUV.

Zo is deze SUV groot. Dat merk je meteen wanneer je instapt en tegelijk ook een blik werpt op de achterbank en de koffer waar je bij die laatste neergeklapt zelfs 1.555 kiter kan laden. Ook vooraan heb je een, weliswaar erg kleine, ’trunk’. Qua beenlengte en hoofdruimte valt dit in de categorie limousine en ondanks je het gevoel hebt jezelf in een erg grote wagen te verplaatsen, is de auto an zich niet groter dan een Jaguar I-Pace. Er valt dus ook gewoon mee te parkeren in de stad.

De afwerking binnenin is goed en de materialen lijken zeker niet verstuurd te zijn via AliExpress. Ok, het is geen BMW, Audi, Mercedes of Volvo maar qua afwerking is Tesla dat bijvoorbeeld ook niet.  En we herhalen het… we spreken hier over een 100% grote EV die rond de 40.000 euro kost. Wie doet beter?

Het dashboard is opgedeeld in drie schermen. Zo heb je een instelbaar hoofdscherm met daarnaast twee kleinere displays. Aan de linkse kant heb je de boordcomputer, de rechtse kant om de radio te regelen.

Met het centrale scherm, 12,3 inch groot, bedien je de wagen vrij eenvoudig. Klimaatregeling, Audio, (de)activeren (rij)hulpmiddelen, Apple Car Play (dat om één of andere reden twee keer moet verbonden worden alvorens het werkt),… om er maar een paar te noemen.

Over hulpmiddelen gesproken, de AI in Aiways (wat trouwens staat voor ‘liefde’ in het Chinees) slaat op Artificial Intelligence, iets waarmee de Chinezen wilden mee uitpakken. De wagen is een technologisch hoogstandje vol snufjes… waarvan het ene al wat beter werkt als het andere. Zo heb je aan de bestuurderskant een camera-systeem (DMS genoemd) die het rijgedrag van de bestuurder observeert. Dreig je niet op te letten, op je smartphone bezig te zijn of in slaap te vallen, grijpt hij in. En omdat iedereen wel zijn eigen smoeltrekken heeft, heeft hij ook gezinsherkenning die op basis van een algoritme afwijkend gedrag detecteert.

We moeten wel toegeven, kan aan ons smoelwerk liggen ook, dat het systeem wel heel veel tussenkomt. Het werd op de duur wel vermoeiend, al die meldingen. Zo vermoeiend dat we begonnen geeuwen en jawel, het systeem de radio/Spotify steeds, tot vervelens toe, onderbrak en ons terug tot de orde riep. We hebben het dan ook snel afgezet. Al moeten we ook toegeven, een ritje in de Aiways leert ons wel hoe vaak je afgeleid achter het stuur zit.

De Aiways U5 scoorde bij zijn lancering in 2019 met drie sterren op vijf ook niet bepaald een topscore op de EuroNCAP-test. Wel een kanttekening dat dit weinig met de inzittenden te maken heeft maar vooral met de bescherming van voetgangers en fietsers bij aanrijdingen.

Onderhuids wordt de Aiways U5 aangedreven door een elektromotor van 150 kW oftewel zo’n 204 pk. Dit laat het geheel, al dan niet met patinerende banden van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden snellen. En versnellen doet hij tot een topsnelheid van 160 km/u. Het weggedrag is redelijk dynamisch en best ok al laat hij de wielen een paar keer spinnen bij een stevige trap op het gaspedaal. Daarvoor is hij ook niet gemaakt. Verwacht geen heerlijke stevige ritjes in de Hoge Venen maar een stille comfortabele rit er naartoe.

Als je er geraakt natuurlijk want hier komen we bij een teer punt. De testomstandigheden waren verre van ideaal. Het was erg koud (vaak tegen het vriespunt) en dat beïnvloedde de capaciteit van de batterij. Hoewel een rijbereik van 400 kilometer mogelijk zou zijn, kwamen we, (veel autostrade aan 120 km/u en soms een klein beetje meer) niet verder dan een dikke 200 kilometer. We kregen hem ook nooit onder de 27 kWh/100 kilometer wat best veel is.

Ook het laden ging gezapig. Aan een snellaadpaal geraak je in 35 minuten wel van 20 naar 80 procent maar aan de plaatselijke 11KW lader deed hij er met zijn wisselstroom tot 6,6 kW een dikke vijftien uur over.

Wat kost dit groot elektrisch geheel? Wél, er bestaan twee versies, de ‘Standard’ en de ‘Premium’. De eerste is er al vanaf 39.627 euro en de tweede, inclusief een lederen interieur, een panoramisch dak, stoelverwarming,… heb je aan 42.756 euro. Gooi daar nog wat gunstige overname- of recyclagepremies aan toe en je komt uit onder de 40.000 euro voor een grote, mooi uitgeruste SUV.

Conclusie:

Aiways scherpt de bereikbaarheid van grote elektrische SUV’s aan. En dat is zijn kracht. Verwacht niet de afwerking en dynamiek van een premium-model maar gezinnen die niet wekelijks honderden kilometers malen hebben met deze Chinees een mooi alternatief voor de vaak veel duurdere Duitsers of Zweden. Gezien zijn prijs lijkt het ook zeker een kanshebber te zijn voor de (elektrische) fleet-markt. Boekhouders wrijven zich nu al in de handen… als de restwaarde niet even hard keldert als de prestaties van de buren daar bij Cardoen in Wilrijk, Beerschot.  

You May Also Like

Ex-F1-wereldkampioen Jenson Button lanceert Radford Type 62-2

Een eerbetoon aan de Lotus Type 62 Samen met designer Mark Stubbs en journalist ...

MenStyle Road Test: BMW M2 CS

Een verraderlijk duiveltje Heerlijk, heerlijker, heerlijkst…drie superlatieven die we mogen gebruiken als we het ...

Beste uit twee werelden: Porsche 911 (992) Targa

Dé mooiste… Hoewel het een Duitser is, kan je er jouw Zwitserse polsjuweel op ...