De prijzen van nieuwe en tweedehandswagens barsten uit zijn voegen. De auto die, als we de berichten mogen geloven, na 2029 nieuw enkel 100% geëlektrificeerd mag verkocht worden, zorgt steevast voor een serieuze hap uit het budget van mensen. Voor grote spelers op de automarkt, zoals Cardoen, is het zoeken naar een strategie om autorijden voor iedereen toch betaalbaar en bereikbaar te houden. Cardoen plant vanaf nu dan ook zo’n 16.500 auto’s per jaar te herconditioneren. Zo worden ze gecontroleerd en opgefrist zodat ze langer gebruikt kunnen worden. Een nieuwe commerciële en ecologische formule. The Reconditioning Center (TRC) opende vandaag in Wilrijk en wij waren erbij.
Eerst wat cijfers… de Belgen vice-Europees kampioen. Helaas niet in het voetbal, wel in het aankopen van nieuwe wagens. Zo blijkt uit een studie van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) dat 37 op 1.000 Belgen ieder jaar een nieuwe wagen. Dat is maar liefst 68 procent meer dan het Europese gemiddelde. En dat is niet alles, we vervangen die wagen ook 21 procent sneller dan het Europees gemiddelde: na iets meer dan 9 jaar.
‘Klanten die in onze nieuwe garantieformule van 10 jaar stappen, betalen een éénmalige kost van 549 euro. Zolang ze regelmatig bij ons op onderhoud komen, zal Cardoen die klanten tot de tiende verjaardag (na eerste inschrijving) van de auto ontzorgen’, aldus co-CEO Ivo Willems. ‘Een win-win. Zo zijn onze klanten zeker van een goed onderhouden wagen, en wij kunnen een langetermijnrelatie uitbouwen met onze klanten’.
En tegelijk doet Cardoen ook iets terug voor het milieu. Door een auto langer te gebruiken, zien we ook een positief effect op de CO2-uitstoot. Zo ontstaat de helft van de totale uitstoot van een wagen nog steeds bij de bouw en het transport van een nieuwe wagen, met andere woorden zonder één kilometer te hebben gereden.
‘In een ideale wereld zien we een wagen gedurende zijn leven tot drie keer passeren in ons herconditioneringscenter. We kunnen die dan technisch helemaal in orde maken, verder opfrissen om zo weer aan de klant aanbieden. Dat zijn drie nieuwe wagens die niet geproduceerd of getransporteerd moeten worden’, voegt co-CEO Ivo Willems er nog aan toe.
Ook voor de Wilrijkse burgervader, die zoals het hoort met een gouden schaar het lintje mocht doorknippen, klinkt de opening van het herconditioneringscenter als muziek in de oren want in zijn district zou dit tegen 2025 ook voor zo’n 200 extra jobs moeten leiden.