Sportief het bos in…
We hadden hem al eens getest in de ‘Premium’-versie, maar sportieve bazen we zijn, kregen we nu de kans om de ‘Sport’ voor een weekje mee te ritsen. Ideaal om de twee topmodellen onder de Forester, die je ook nog als ‘Comfort & Luxury’ kan bestellen, met elkaar eens te vergelijken.
Waar de Japanners, ondanks het woord ‘Sport’, geen compromissen in hebben gesloten, is het veiligheid. Elk van zijn modellen blijft veiligheid hoog in het vaandel dragen en dus kan het best verkochte model van Subaru over de afgelopen 20 jaar zeker zijn, hun titel van veiligste SUV ter wereld, uitgereikt door Euro NCAP, komt niet in het gedrang. Zo is ook de ‘Sport’ uitgerust met de nieuwste geavanceerde veiligheidstechnologieën die standaard worden aangeboden bij het EyeSight Driver Assist Technology.
Is het dan het rijden? We mogen het een beetje jammer vinden in de rush naar extra pk’s maar puur technisch is zowel de ‘Comfort & Luxury’ als de ‘Premium’ en dus ook de ‘Sport’ dezelfde vierwielaangedreven wagen waarin onderhuids de 2.0 liter boxermotor van 150 paarden (en 194 Nm aan koppel) gecombineerd met een elektromotor (goed voor een boost van zo’n 16 pk extra en 66Nm aan koppel) ligt. De topsnelheid van deze mild hybride SUV ligt op 188 km/u, zo’n 8 km/u sneller dan zijn grote concurrent uit Zweden. Een spurtje naar 100 haspelt ie af in 11,8 seconden. Niet bepaald een knalprestatie, zeker als er de badge ‘Sport’ op kleeft… of toch?
Wél, het is misschien een psychologisch spelletje maar we voelden het meer in de ‘Sport’ dan in de ‘Premium’. Was het dan het uiterlijk? Da andere accenten binnenin? Geen mens kan er een zinnig antwoord op geven maar we beleefden een iets leukere week met de Sport. Zo namen we hem ook even buiten voor een sportief ritje door het bos, een terrein waarin hij zich als een vis in het water voelde.
Over uiterlijk gesproken… dat is waar de ‘Sport’ zich van zijn broertjes onderscheidt. Zo verruilt hij diverse chromen en zilverkleurige accenten op de 18″-wielen, grille-omlijsting, de raamlijsten, de skidplates, de pedalen en de inzetstukken in de dorpels voor zwarte exemplaren. Ook zien we overal oranje accenten, ook binnenin. Daar zien we onder andere de omlijsting van de automaat, de ventilatieroosters, de stiksels van de bekleding op de stoelen, deurpanelen en het dashboard terug in het oranje.
De Forester Sport kan je bestellen in Dark Blue Pearl, Crystal White Pearl, Crystal Black Silica, Magnetite Grey Metallic, Ice Silver Metallic en Sepia Bronze Metallic… uiteraard allen vergezeld door de oranje en zwarte accenten en heeft een vanafprijs van 43.995 euro.
Conclusie? Ook Subaru’s nieuwe Forester Sport is een praktische, stevige en betrouwbare SUV die goed in de hand ligt en vooral eentje is voor mensen die wel eens graag op avontuur gaan zonder in te boeten op veiligheid. In het achterhoofd dat je ook, dankzij zijn mild hybride-technologie, wat meedenkt met het milieu is meegenomen. Hij rijdt vlot, trekt meer dan zijn plan op onverhard terwijl het allemaal, ondanks zijn ‘Sport’-badges ook comfortabel blijft. Extra pluspunt? De rijkelijke standaarduitrusting. Zo hoef je niet nog een hele (dure) optielijst af te lopen alvorens je de bestelbon, die begint vanaf 43.995 euro, dient af te tekenen. Wat ons betreft, de leukste Forester… zonder enige twijfel.