Ons jaarlijks uitje
Als er één autosport evenement is dat wij elk jaar met rood hebben omcirkeld in onze agenda, dan is het wel de 24 uur van Spa-Francorchamps, sponsorgewijs omgedoopt tot TotalEnergies 24 hours of Spa, oftewel de grootste en langste GT race op deze aardbol waar vooraanstaande merken als Audi, Ferrari, Lamborghini, Porsche, BMW, Aston Martin, Bentley, McLaren en Mercedes-AMG hun carrosserie duur verkopen op zoek naar de GT-endurance oppergaai.
Of we dit jaar het verbande rubber en de geur van benzine konden opsnuiven was lang twijfelachtig, Corona weet je wel? Feit is wel dat de organisatie ons slechts één perskaart kon en mocht geven en we dus op zoek moesten naar een extra paddock-kaartje. Dat vonden we met dank aan de sympathieke toppers van Audi België. Een neusverkrachting later (ja, een negatieve PCR test was nodig om de race-bubbel te betreden) werden we 24u lang in de watten gelegd. Het eten smaakte voortreffelijk, de drank vloeide rijkelijk en de protagonisten, lees een 174-tal coureurs verdeeld over een kleine zestig bolides, maakten er tot de laatste minuut een spannende en spektakelrijke editie van.
Spektakelrijk? Ja! De 24 uur waren nog maar net op gang getrokken of de eerste onfortuinlijke rijders hingen in een wel erg spectaculaire crash bovenop de Raidillon in het decor. Een Full Course Yellow neutraliseerde ongeveer een uur de race om zo de brokstukken en brokkenpiloten af te voeren en de baan terug raceproof te maken. Een natte schuiver of een kleine aanrijding van tijd tot tijd zien toeschouwers wel eens graag gebeuren maar bij zulke taferelen staat het hart van elke autosportliefhebber toch wel even stil. Dat de piloten er zonder levensgevaarlijke verwondingen zijn van afgekomen is een mirakel. En autosport is hard… the show must go on… en dit voor nog zeker 22 uur.
In die volgende 22 uur was het gewoon spanning troef. De toptijden van de coureurs lagen van plaats 1 tot plaats 58 binnen twee seconden van elkaar. Het werd dan ook al heel snel duidelijk dat het van details zou afhangen en dat het tot de laatste minuut ging duren voor we uiteindelijk zouden weten wie deze oppergaai mee naar huis zou nemen.
En wie Spa zegt, zegt water… niet blauw of rood, wel regen. Een onvoorspelbare factor in Spa daar het kan stromen van regenen aan de ene kant van het circuit, terwijl het zonnetje kan schijnen aan de andere kant van het circuit. Ook dit jaar waren er verschillende momenten waar meer gewisseld werd van slicks naar regenbanden dan wij naar de bar liepen om zelf nog eens vol te tanken… geen Eau Rouge voor de goede verstaanders onder ons.
Dit bericht bekijken op Instagram
Uiteindelijk werd het de op plaats 13 vertrokken #51 Ferrari van Iron Lynx met Alessandro Pier Guidi, Côme Ledogar en Nicklas Nielsen achter het stuur die als eerste de wit-zwart geblokte vlag mocht zien verschijnen. Het drietal bleef een handvol seconden voor de #32 Audi Sport Team WRT car van Dries Vanthoor, Charles Weerts and Kelvin van der Line. Dat laatste trio was pas als 54ste gestart en mogen zich de comeback kids van deze 24u noemen. En er zat zelfs nog meer in. Zo hadden ze nog een ultieme gok geplaatst bij de laatste regenval. Een gok die lang goed leek uit te draaien daar ze zo de leiding overnamen maar een allerlaatste safety car bracht de #51 Ferrari terug in het zog. 9 minuten en 30 seconden voor het einde ging de Ferrari erop en erover. Het podium werd vervolledigd met de #95 Aston Martin Vantage.
Naast het overall klassement gingen de overwinningen in de nevenklassementen naar Ferrari (Pro-AM Cup) Mercedes-AMG (Silver Cup) en Porsche (AM-Cup).
Hier zie je de beelden van het spannende laatste half uur, en daaronder de highlights van deze editie…
Dat het dus ook dit jaar een geslaagde editie was? Ja! Ondanks de beperkingen (je kon niet overal op het circuit terecht en ook de animatie was dit jaar erg beperkt) hebben we genoten van deze editie.
Met een welgemeende dank ook aan Audi voor de gastvrijheid en de geleide tour langs de binnenkant van het circuit in een spiksplinternieuwe Q8.
Spa, à la prochaine!