MenStyle On Tour: MINI JCW Track Experience

Een fun dagje op het circuit Zolder

Ooit al eens willen ‘losgehen’ op circuit Zolder? Zie je het niet zitten om dit te doen met jouw eigen wagen én/of wil je wat tips van ervaren instructeurs die je de kneepjes van het vak leren? Wél, dan hebben wij voor jou de ultieme én betaalbare ervaring onder de vorm van de ‘JCW Track Experience’, geïnitieerd door Mini Belux.

In samenwerking met Petrolhead Days is het concept simpel: Petrolheads, eigenaars of amateurs verzamelen op het circuit voor een unieke dag vol actie, plezier en dromen en dit in gezelschap van mensen die je passie delen. Mini Belux zorgt daarbij voor het materiaal, in dit geval een voorwielaangedreven Mini 3 Deurs JCW (231pk), een vierwielaangedreven Clubman JCW (306pk) of een eveneens vierwielaangedreven Countryman JCW (306pk).

Klein weetje: JCW staat voor John Cooper Works, genoemd naar John Cooper, de baanbrekende Formule 1 autobouwer die racepotentieel in één oogopslag herkende en de Classic Mini voorzag van een krachtige motor, uitgebalanceerd chassis en uitrusting aangepast aan rally en racerij. De Mini Cooper werd wereldberoemd door in de jaren ’60 drie keer de rally van Monte Carlo in zijn klasse te winnen.

Soit, genoeg geschiedenis, hop naar de orde van de dag. Na een korte briefing, met daarin ook de do’s en don’ts op circuit laten ze het treintje van drie los met als locomotief een ervaren instructeur uit de stal van het BMW/Mini Driving Experience Center. Irwin, onze geweldige instructeur, toont ons de ideale lijnen, de juiste rempunten en geeft ons over de walkie talkie wat instructies terwijl wij steeds sneller en sneller rondjes malen en andere treintjes van concurrenten als Mercedes-AMG, Audi Sport het nakijken geven. Dit kan natuurlijk alleen als jouw treintje het tempo hoog kan houden en daarbij hadden wij dan ook het grootste geluk. Beau Ackx, de man achter Car Journalism reed in hetzelfde treintje en laat duidelijk zijn dat door zijn aderen benzine stroomt en dat hij weet hoe hij de rechtervoet moet bedienen.

Het verschil tussen de 231 pk sterke Mini 3 Deurs en de 306 pk sterke Clubman? Ondanks ze allebei erg dartel over het circuit bollen is de vederlichte ‘3 Door’ iets wispelturiger, schud hij iets meer met zijn kont maar is hij wel leuker om mee aan de slag te gaan. De Clubman daarentegen is krachtiger, zwaarder en samen met zijn vierwielaandrijving maakt dat hem iets baanvaster zonder in te boeten aan echt rijplezier.

Twee sessies van 20 minuten (we misten helaas één extra sessie daar een iets te onstuimig petrolhead zijn BMW M2 CS Racing Cup de muur had ingeparkeerd), een virtuele kennismaking met een sim racer en een overheerlijke lunch keerden we voldaan terug huiswaarts.

Wil je net als ons ook eens deze JCW Experience meemaken? Ga dan maar eens snel kijken via deze link en voor slechts 295 Euro (inclusief verzekering voor de wagen) geniet je van dezelfde ervaring die wij hebben mogen meemaken.

Wil je zelf eens aan de slag met jouw eigen wagen? Neem dan zeker eens een kijkje bij de organisatoren van Petrolhead Days. Maar let op… banden, remmen, ophanging en het missen van een bocht zouden je na een dagje circuit veel geld kunnen kosten.

Foto’s: MenStyle/Petrolhead Days/Mini Belux

You May Also Like

MenStyle Road Test: Jeep Compass 1.3 Turbo (150pk)

Een dagje cruisen in de Brusselse rand… Of we goesting hadden in een lunch ...

Toyota Yaris GR bodykit door Prior Design is bruut, bruter,…

Bruutst… De verrassing van 2020? Ongetwijfeld de Toyota GR Yaris. Onze huisfotograaf ‘Herr Fred‘ ...

Racen op de openbare weg: de McLaren 620R

Wij zetten niemand aan tot… Maar informeer je best bij je makelaar over een ...