Kim test en geniet van Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm

“Ik vind hem echt goed”

Na de testsessie met de Giulia GTA en GTAm afgelopen herfst, was de Finse wereldkampioen enkele dagen geleden terug op de Balocco Proving Ground om persoonlijk het werk te evalueren dat is verricht aan de best presterende sportberline die het Italiaanse merk ooit heeft geproduceerd. Zijn woorden laten geen twijfel bestaan: “Ik vind hem echt goed. We kijken naar een auto die dagelijks kan worden gebruikt, maar die ook mee het circuit op kan, een auto waarin je echt kunt genieten.

“Kimi Räikkönen analyseerde de wijzigingen aan de auto, met name op het gebied van de aerodynamica. Hij had al tijdens de eerste sessie aan dit aspect gewerkt en onschatbare adviezen gegeven over de nieuwe aanhangsels die zowel aan de voorkant – de nieuwe verstelbare splitter die in de nieuwe voorbumper is ingebouwd – als aan de achterkant – de toevoeging van de nieuwe handmatig verstelbare vleugel – zijn toegevoegd.

Er zijn ook meer algemene wijzigingen aangebracht aan de algehele balans die wordt gewaarborgd door de interactie van deze nieuwe onderdelen met de extractor en de kuip aan de onderkant. Kimi’s oordeel? “Natuurlijk, het is beter bij hoge snelheden in termen van balans. Het lijkt alsof de voorkant van de auto lager is, waardoor de besturing sneller is. Hij is snel, makkelijk te besturen en reageert snel.” Zodra hij zijn racepak uittrekt en uit de schijnwerpers is, speelt Kimi Räikkönen weer de rol van vader, die zijn kinderen naar school brengt. Hij gelooft dan ook dat de Giulia GTA de ideale mix is voor dagelijks gebruik en op het circuit.

De cyclus is dus voltooid in een ontwikkelingsproces, waarbij de piloten hun vaardigheden hebben uitgeleend aan het engineeringteam van Alfa Romeo. Dit proces begon afgelopen oktober met een eerste testsessie, gericht op de specifieke oplossingen op het gebied van aerodynamica en wegligging.

Alfa Romeo vertrouwt de productie van de meeste koolstofvezel onderdelen van de GTA en GTAm toe aan Sauber Engineering, met name die onderdelen die de aerodynamica beïnvloeden. Daartoe behoren de nieuwe voorbumper, de zijskirts, de extractor, de GTA-spoiler en de GTAm-aerowings. Dankzij de handmatig verstelbare voor- en achtervleugels kan de Giulia GTAm zijn aerodynamische prestaties aanpassen aan elk soort weg of circuit, precies volgens de wensen en voorkeuren van zijn bestuurder. Het aerodynamische onderzoek in de windtunnel beperkte zich niet tot de vleugelaanhangsels, maar richtte zich ook op de onderzijde van de auto, die net als de Giulia Quadrifoglio volledig van binnenuit is geveerd.

De GTA en GTAm profiteren ook van een speciale nieuwe luchtafzuiger die het grondeffect van de auto kan vergroten en zo een uitstekende wegligging bij hoge snelheden garandeert. In het bijzonder op de Giulia GTAm de meest intense aerodynamische configuratie mounts dubbel de druk van de Giulia GTA, triple in vergelijking met de Giulia Quadrifoglio, de vorige benchmark in zijn segment. Schitterende statistieken die getuigen van de grote verwezenlijkingen die het resultaat zijn van de samenwerking tussen de technici van Alfa Romeo en Sauber.

You May Also Like

MenStyle Road Test: Peugeot 508 SW Hybrid4 PSE

Na vijf jaar geregeld auto’s testen moesten we tot onze eigen scha en schande ...

MenStyle Road Test: Opel Corsa Rally Electric

De elektrische stadsauto als racewagen ‘Wij kunnen!’ Twee woorden die volstaan bij de vraag ...

BMW instrueert hoe je met driften met een BMW M8 Competition (video)

Sideways…the best days! Of we al driftervaring hebben? Wél, dankzij BMW mochten we al ...