En we mochten zelf ondervinden hoe goed en snel deze wagen is…
Op 8 mei gaat de allereerste BMW M2 CS Racing Cup Benelux, de “gentlemen racing” klasse van BMW M Motorsport, van start op het Circuit van Zolder. Met de steun van datzelfde BMW M Motorsport gaan de teams voor een heel seizoen de strijd aan op de circuits van Spa-Francorchamps (BE), Zandvoort (NL) en Zolder (BE). Cartoonist en tv-figuur Jeroom onthulde de meest opvallende verschijning aan de startgrid: de M2 CS Racing van BMW Group Belux.
De Racing Cup M2 CS is afgeleid van de ‘gewone’ BMW M2 CS, en kan dus ook rekenen op de betrouwbare 450 pk sterke motor uit de vorige generatie M3. Wel is deze circuit geprepareerde M2 voorzien van een verbeterde koeling, krachtigere remmen, een DCS- en ABS-afstelling voor het circuit en natuurlijk een racekuip en een rolkooi, mocht het, hopelijk niet, fout lopen.
En fout liep het allesbehalve vandaag, tijdens het BMW M2 CS Racing Cup Benelux startschot met de eerste testdag op het Circuit van Zolder. Blikvanger van de competitie is nu al de M2 CS Racing van BMW Group Belux, voor de gelegenheid door cartoonist, tv-figuur en naar eigen zeggen gekend van de recupel-reclame, Jeroom in een wel heel opvallend jasje gestoken.
Jeroom: “Als grote fan van de BMW art-cars was het een grote eer om een M2 CS Racing onder handen te mogen nemen. Ik heb er heel lang over nagedacht en heb het wetenschappelijk benaderd. Ik heb een ontwerp, project Dafalgan, gemaakt waarmee de piloot betere resultaten zal halen. Niet door zelf te rijden maar door de mensen rondom te verwarren en zo de concurrentie misselijk te maken. Ik verwacht dan ook dat meer teams m’n revolutionaire ontwerp gaan overnemen.”
Na het vallen van het doek was het ons ook duidelijk wat hij bedoelde met ‘de concurrentie misselijk maken’. Zo zal je als concurrent niet één maar drie wagens door je voorruit of achteruitkijkspiegels zien. Over de ganse lijn geslaagd.
En niet alleen mochten we dit bijzonder ontwerp van kortbij bekijken, we mochten er ook een taxirondje mee maken op het circuit van Zolder. Een taxiritje door niemand minder dan professioneel autopiloot en Play Sports F1-verslaggever Sam Dejonghe. En wij die dachten al snel te zijn geweest in Francorchamps met de M2 Competition werden nu met onze beide voetjes stevig op de begane grond geplaatst. Sam pushte (naar eigen zeggen tegen slechts 85% van de M2’s limiet) onze gesmaakte lunch zowat terug richting de verkeerde uitgang met dank aan de fantastische remkracht en uitmuntende acceleraties.
Een geslaagd dagje met dank aan BMW BELUX.