MenStyle Road Test: BMW M440i

Een M4 op dieet? Een M4 light? 

Wat de BMW 4-reeks juist is, hebben we je al uitgelegd in onze vorige Road Test, toen we een gloednieuwe 420d xDrive voor een klein weekje mochten meeritsen. We gaan het vandaag dan ook niet meer hebben over de grille, waar al iets teveel over geschreven is, en het interieur, maar wel over de topversie van de 4-reeks in afwachting van het absolute topmodel, een monsterlijke M4 (Competition) of ongetwijfeld nog later de M4 CS.

De M440i doet het nog steeds met een 3 liter-zespitter, een krachtbron die nog wat verder is uitgeboord tot maar liefst 374 volbloed raspaardjes. Een geweldige motor die nog extra ondersteund wordt door een mild hybride systeem met een batterij van 48 volt voor die extra push of, jawel Greta, een lager verbruik. Het maximumkoppel, 500Nm is al beschikbaar tussen 1.900 en 5.000 tpm, met andere woorden ook in lagere toeren schiet je als een raket vooruit als je het gaspedaal beroert. Over een racket gesproken, van 0 naar 100 schiet hij in 4,5 seconden en stoppen met versnellen doet hij pas bij een, weliswaar begrensde, 250km/u.

Ook van de partij is een achteras Steptronic-sportautomaat dat alle power verdeeld over de vier wielen, ook wel xDrive genoemd. Een xDrive die ons goed uitkwam daar we deze heerlijke bolide mochten temmen op versgevallen sneeuw. Voor de speelse dames en heren onder ons, zet je de stabiliteitscontrole (gedeeltelijk) uit, krijg je wel het speelse karakter van een achterwielaangedreven supersportwagen, zelfs op droog wegdek.

Maar naast een sportieveling die zelfs op ondergesneeuwde wegen zijn streng kan trekken is het ook vooral een comfortabele wagen. Ok, we hebben het niet over de achterbank, deze biedt alleen comfort voor mensen onder pakweg 1m75. Rijden gebeurt soft, gedempt en vrij geruisloos tot je zijn duivels ontbindt en de 374 paarden met een hieltje de sporen geeft. Dan krijgen we een heerlijke klank die petrolheads sowieso de Harman/Kardon luidsprekers laat uitzetten.

Onze conclusie? Een heerlijke bolide die het beste van veel werelden combineert. Comfortabel, de nieuwste veiligheidssnufjes en Elegant aan de ene kant en een krachtige, goed klinkende, snelle en strak sturende coupé aan de andere kant. Alles samen goed voor een vanafprijs van 68.250 euro, exclusief opties (die eindeloos lijken en dus de prijs zeker nog redelijk zullen opdrijven). Wat ons betreft een M4 light, maar dan wel eentje zonder smaakverlies.

 

You May Also Like

MenStyle Weekend Tip: 10e ANTWERP CLASSIC CAR EVENT

ANTWERP CLASSIC CAR EVENT viert 10e jubileum Meer dan 1.000 classic cars en oldtimers ...

Gelimiteerde McLaren 765LT is leuk speelgoed

Iets tussen de McLaren 720S en McLaren Senna in Niet content van je 720S? Mag ...

Lamborgini lanceert LPI 800-4 voor Countach’ 50ste verjaardag

De legende leeft voort… Vijftig jaar na de LP400 is er nu de Countach ...