En uiteraard wat extra Zwitsers vermogen…
De BMW 128ti doet ons een beetje terugdenken naar ondergetekende eerste auto. Toen bestond er nog geen 1-reeks en betrof het een andere instapper, de BMW 3-reeks Compact, tevens ook aangeduid met een ti-badge. Tot daar de enige vergelijking want BMW gaat met zijn 1-serie voortaan vol voor voorwielaandrijving.
Hoewel we hem nog niet hebben kunnen testen en we het je bij deze (nog) niet kunnen vertellen, zou dit geen invloed hebben op zijn rijgedrag en prestaties. Meer nog, de concurrentie, met name de VW Golf GTI, begint toch wat nerveus te worden als de 265 pk en 400 Nm sterke 128ti zijn duivels ontbindt.
Maar wat BMW kan, kunnen wij nog nét dat tikkeltje beter moeten ze bij de Zwitserse Tuner Dähler gedacht hebben en zij introduceren de BMW 128tii, een extra i’tje dus. ’ti’ staat voor Turismo Internazionale, een verwijzing naar de 1600 ti en 2002 ti uit de jaren zestig en zeventig. In dezelfde periode kleefde BMW er nog een i’tje aan vast om er de Turismo Internazionale Iniezione van te maken. Dähler, die tijdens de geschiedenislessen van BMW goed opgelet hebben, passen hier hetzelfde trucje toe.
Wat levert het op? Het vermogen en koppel van de Dähler BMW 128tii stijgt naar 313 pk en 500 Nm. Naar eigen zeggen zou het nog meer kunnen maar ze kunnen niet rond de Greta’s van deze wereld en hopen de 128tii zo nog net schoon genoeg te houden.
Kostprijs? Naast de 128ti (zonder opties droog aan de haak 43.250 euro) betaal je nog de motortuning (1.995€), een nieuwe uitlaat met flap (2.789 euro), nieuwe dempers (339 euro), een koolstofvezel inlaat van Eventuri (149 euro), volledige 20″ wielset inclusief Michelin Pilot Sport 4S-banden (5.980 euro), nieuwe zijspiegels (349 euro), nieuwe grill (177 euro), vloermatten (168 euro) en tal van andere gepersonaliseerde opties.
Duur grapje… maar hé, exclusiviteit heeft zijn prijs, nietwaar?
Foto’s: Dähler