Mooie vrouwen en snelle auto’s, snelle vrouwen en mooie auto’s…dodelijke combi!
Om de “Internationale Vrouwendag” te vieren, wil Alfa Romeo hulde brengen aan zijn vrouwelijke racepiloten, die zich in de geschiedenis van het merk hebben onderscheiden. Voor België huldigt het merk van Arese Christine Beckers, die de kleuren van Alfa Romeo in talrijke internationale wedstrijden heeft verdedigd.
Vrouwen van wie de sterke persoonlijkheid de sportieve waarde van hun prestaties overstijgt en die een voorbeeld zijn geworden voor het overwinnen van vooropgezette ideeën en grenzen. Dat is in een notendop waar vrouwelijke piloten die aan sportwedstrijden hebben deelgenomen achter het stuur van een Alfa Romeo voor staan. Een aantal vrouwen uit verschillende tijdperken en landen hebben deze pioniersgeest en passie voor het racen gedeeld en doen dat nog steeds.
Hier reconstrueren we het verhaal van hun bijdrage aan het succes van het merk Alfa Romeo, met een snel overzicht dat, in typische sociale media-stijl, vandaag begint en teruggaat tot het begin van de twintigste eeuw.
Tatiana Calderon
Tatiana Calderon, geboren in 1993 in Bogotá, Colombia, zette haar eerste stappen in de autosport in 2005 met het winnen van een nationaal kampioenschap in de Easy Kart pre-junior series. Amper drie jaar later werd zij de eerste vrouw die de JICA-klasse won in de Eastern Division van het kampioenschap “Stars of Karting” in de Verenigde Staten.
In 2017 werd Calderon een ontwikkelingspiloot voor het Formule 1-team van Sauber. Een jaar later promoveerde Sauber haar van F1 ontwikkelingscoureur tot F1 testpiloot voor Alfa Romeo Racing.
Tamara Vidali
In 1992 won Tamara Vidali het Italiaanse Toerwagenkampioenschap (Groep N) met een Alfa Romeo 33 1.7 Quadrifoglio Verde, geprepareerd door de nieuwe race-afdeling van het merk. De volledig gele kleur van de Alfa Romeo 155 waarmee ze in 1994 deelnam aan het Italiaanse kampioenschap Superturismo (CIS) is al even onvergetelijk.
Maria Grazia Lombardi et Anna Cambiaghi
Na Maria Teresa de Filippis in de jaren 1950 was Maria Grazia Lombardi, bekend als “Lella”, de tweede Italiaanse vrouw die deelnam aan een Formule 1-race – in niet minder dan 13 GP’s. Tussen 1982 en 1984 nam zij deel aan het Europees Toerwagenkampioenschap met de Alfa Romeo GTV6 2.5, aan de zijde van Anna Cambiaghi, Giancarlo Naddeo, Giorgio Francia en Rinaldo Drovandi, en droeg zij bij tot het behalen van verscheidene titels. Zij blijft de enige vrouwelijke Italiaanse coureur die haar positie in een Formule 1-race heeft verbeterd.
Christine Beckers
De jaren zestig waren het tijdperk van de Alfa Romeo Giulia Sprint GTA. Zijn resultaten, overwinningen en belang in de geschiedenis van Alfa Romeo zijn overbekend. Minder gekend zijn echter de gebeurtenissen rond de Alfa Romeo GTA-SA (supercharged). Dit model, dat in tien exemplaren werd gebouwd voor Groep 5, was uitgerust met twee hydraulisch aangedreven centrifugaalcompressoren die het vermogen opvoerden tot 220 pk, wat resulteerde in een topsnelheid van 240 km/u. De prestaties waren optimaal, maar zoals de historische testpiloot van Autodelta, Teodoro Zeccoli, verklaarde, had de GTA-SA “een onvoorspelbare vermogenstoename die plotseling in werking trad zonder waarschuwing, waardoor de SA een onvoorspelbaar voertuig werd, moeilijk te controleren in de bochten of tijdens manoeuvres”.
De jonge Belgische pilote Christine Beckers, die in 1968 in Houyet won en het jaar daarop uitstekende resultaten behaalde, wist als geen ander het wispelturig temperament van dit voertuig te beheersen: in de Condroz, de “Tre Ponti”, Herbeumont en Zandvoort.
Christine Beckers, met wie telefonisch contact werd opgenomen toen de laatste hand werd gelegd aan dit persbericht, verklaarde: “Ik denk met veel emotie en enthousiasme terug aan mijn jaren in de autosport. We beoefenden deze sport allemaal met veel passie en onschuld! “De persoon die zichzelf tegenwoordig met veel humor omschrijft als een “pilotessa belga uit de oude tijd” denkt graag terug aan deze momenten: “Ik waardeer de opmerking van mijn teamgenoot en vriend Zeccoli over de GTA-SA ten zeerste! Het was echt een automonster dat getemd moest worden! Maar, goed, ik heb het gedaan! “
Christine Beckers heeft enkel dit model bestuurd. Ze herinnert zich: “Ik reed ook met de 33/2 in Angola. Voor Alfa Romeo Zuid-Afrika reed ik ook met de GTV om deel te nemen aan vier races van de Spingbok Series, met F1-coureur Basil Van Rooyen. We wonnen de klasse in Mozambique, Cape Town en Rhodesië, waar ik de eer had te dineren met de president van de republiek! “Christine Beckers is nog steeds gepassioneerd door mooie mechaniek en – zodra de sanitaire omstandigheden het toelaten – rijdt ze nog graag met auto’s op internationale evenementen.
Christine Beckers was niet de enige coureur die opviel achter het stuur van de GTA. Ook de bliksemsnelle Nederlandse coureur Liane Engeman, die later door Alfa Romeo als model zou worden gekozen, overtrof zichzelf in een Alfa Romeo 1300 van het junior-team van Toine Hezemans.
Susanna «Susy» Raganelli
De enige vrouw die een wereldkampioenschap heeft gewonnen is Susanna “Susy” Raganelli, een inwoner van Rome, die in 1966 het wereldkampioenschap karten op 100 cc won en daarmee Leif Engstrom en de grote Ronnie Peterson versloeg. Raganelli verbond haar naam voor altijd aan Alfa Romeo toen ze haar carrière beëindigde achter het stuur van een Alfa Romeo GTA, maar ze was ook de eerste Italiaanse eigenaar van de legendarische Alfa Romeo 33 Stradale uit 1967, die in een serie van slechts 12 exemplaren werd geproduceerd.
Ada Pace («Sayonara»)
In de jaren 1950 behaalde een andere coureur opmerkelijke resultaten aan het stuur van verschillende Alfa Romeo wagens: Ada Pace, een inwoner van Turijn. Tijdens haar 10-jarige carrière won Pace maar liefst 11 nationale snelheidswedstrijden, 6 in de categorie Turismo en 5 in de categorie Sport. Bijna altijd nam ze deel aan races onder haar pseudoniem “Sayonara” – gebaseerd op de humoristische formulering die ze vaak als achterste nummerplaat droeg – en haar meest prestigieuze successen behaalde ze met de Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce en de Alfa Romeo Giulietta SZ, waarin ze in 1958 ook de race Trieste-Opicina won.
Odette Siko
In de jaren 1930 vestigt Alfa Romeo zich als één van de belangrijkste protagonisten van de autosport. Dit was deels te danken aan buitengewone voertuigen, maar ook aan coureurs die deel gingen uitmaken van de legende: het waren de jaren van Nuvolari, Varzi, Caracciola en Sommer. Deze laatste won de 24 uur van Le Mans in 1932 aan het stuur van een Alfa Romeo 8C 2300, maar de Alfa Romeo 6C 1750 SS bestuurd door de opvallende Odette Siko eindigde als vierde algemeen en won de 2.0-liter klasse. Als jonge Parijse werd Siko al snel een van de sterren van het circuit, die haar elegantie zowel in de paddock als in haar raceprestaties etaleerde, vaak vergezeld van een andere Française wiens pad ook meermaals dat van Alfa Romeo heeft gekruist: Hellé Nice.
Hellé Nice
Model, acrobate en danseres, Mariette Hélène Delangle was beter gekend als Hellé Nice. Nice, bekend om haar extroverte persoonlijkheid, was zeer bevriend met de Rothschilds en de Bugatti’s. Zij racete in Europa en Amerika en werd een van de eerste coureurs die de logo’s van haar sponsors op de carrosserie van een eenzitsracewagen aanbracht. Zij nam in 1933 deel aan de Grand Prix van Italië in Monza in haar eigen 8C 2300 Monza; in dezelfde race kwamen Campari, Borzacchini en Czaikowski op tragische wijze om het leven. In 1936 won zij de Ladies Cup in Monte Carlo en nam deel aan de Grote Prijs van São Paulo in Brazilië, waar zij een vreselijk ongeluk kreeg en op wonderbaarlijke wijze uit haar driedaagse coma ontwaakte.
Anna Maria Peduzzi
De jaren van de Scuderia Ferrari betekenden een cruciaal hoofdstuk in de geschiedenis van Alfa Romeo. Onder de piloten van het “steigerende paard” was Anna Maria Peduzzi, geboren in Como, de vrouw van de piloot Franco Comotti, bijgenaamd de “Marokkaan”. Na haar debuut in haar eigen Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport, die ze van Ferrari zelf had gekocht, racete Peduzzi bijna altijd alleen en slechts af en toe met haar man. In 1934 won ze de 1500-klasse in de Mille Miglia en in de naoorlogse periode nam ze deel aan de Alfa Romeo 1900 Sprint en de Alfa Romeo Giulietta.
Maria Antonietta d’Avanzo
De voorloper van de vrouwelijke piloten van Alfa Romeo, barones Maria Antonietta d’Avanzo, debuteerde tijdens het interbellum. Als pionier van de Italiaanse autosport, vliegenierster en journaliste behaalde d’Avanzo in 1921 de derde plaats in de Alfa Romeo G1 in Brescia en bewees zij in talrijke wedstrijden een geduchte tegenstander te zijn van de beste coureurs van die tijd, waaronder de jonge Enzo Ferrari. De Barones d’Avanzo racete tot in de jaren 1940 in verschillende voertuigen en races, en reisde over de hele wereld.
Foto’s: Alfa Romeo