Het regent 100% elektrisch aangedreven topauto’s
Waar we gisteren nog de gloednieuwe RS e-tron GT aan onze rechtervoet voorstelde, is het vandaag de beurt aan onze ogen en aan zijn lange neefje uit Stuttgart, de Porsche Taycan Cross Turismo oftewel de meer praktische Taycan.
Wie dacht dat Porsche met de Taycan de hoofdvogel voor komende jaren heeft afgeschoten, is er met deze meer praktische versie misschien wel aan voor de moeite. Net als de Taycan heeft hij een mooie lijn al is deze Cross Turismo iets hoger (kleine 4cm meer hoofdruimte) en is er dankzij een optionele Offroad Design Package 30 mm extra bodemruimte. Niet dat je daarmee Parijs-Dakar mee gaat rijden maar een uitje op grind- en boswegen liggen nu iets meer binnen de mogelijkheden. Verder heeft hij, zoals het voor een ‘break’ moet een grotere kofferklep en bagageruimte tot 1.200 liter.
Onderhuids vinden we dezelfde techniek terug als in de ‘gewone’ Taycan en is er standaard het Performance Battery Plus pakket van 93,4 kWh bruto. Bij lancering, verwacht wordt dat de eerste exemplaren in de zomer bij de dealer buiten rijden, heb je volgende keuzes:
- Taycan 4 Cross Turismo – 280 kW (380 pk), overboost met Launch Control 350 kW (476 pk), 0-100 km/u in 5,1 seconden, topsnelheid 220 km/u een rijbereik tussen 389 en 456 km
- Taycan 4S Cross Turismo – 360 kW (490 pk), overboost met Launch Control 420 kW (571 pk), 0-100 km/u in 4,1 seconden, topsnelheid 240 km/u en een rijbereik tussen 388 en 452 km
- Taycan Turbo Cross Turismo – 460 kW (625 pk), overboost met Launch Control 500 kW (680 pk), 0-100 km/u in 3,3 seconden, topsnelheid 250 km/u en een rijbereik tussen 395 en 452 km
- Taycan Turbo S Cross Turismo – 460 kW (625 pk), overboost met Launch Control 560 kW (761 pk), 0-100 km/u in 2,9 seconden, topsnelheid 250 km/u en een rijbereik tussen 388 en 419 km.
Vanafprijs? 96.870,18 euro inclusief BTW. Interesse? Bij je plaatselijke dealer helpen ze je graag verder.
De video van de wereldpremière vind je hier…
Foto’s: Porsche