Zondag 28 februari, noteer maar al in uw agenda! Dan zal ‘Het Zesde Metaal’ twaalf uur lang live ‘televisie’ maken vanuit een huis.
Klinkt als Big Brother? “Ja, maar dan zonder douchescènes”, blikt Het Zesde Metaal-frontman Wannes Cappelle alvast vooruit. “En allicht ook met íets minder conflicten.” Al hoeven reality tv-junkies zich verder geen zorgen te maken: “Het gaat boeiender zijn dan onze doorsnee repetitie. Beloofd!” De tv-marathon eindigt met een concert van de populaire band.
Waar hebben jullie het idee gehaald?
De Dolfijntjes hebben onlangs een 24 uur-livestream gedaan, maar eigenlijk stond ons idee toen al een tijdje vast. We gingen normaal gezien in februari en maart een theatertour doen met zowat 40 concerten en daarvoor zouden op een week op afzondering gaan in onze bandbubbel. In De Deugdzonde in Sint-Denijs zouden we onze show en setlist in elkaar steken. De tour werd echter gecancelled maar toch beslisten we om toch ‘in quarantaine’ te gaan en te eindigen met een concert dat we zouden livestreamen. Misschien is dat niet hetzelfde als een echt concert maar we draaiden de knop om en zijn gaan zoeken naar meerwaarde van zo’n livestream. Daarom beslisten we om ook de aanloop van het concert in beeld te brengen.
Je begint met een leeg blad voor zo’n dag en dan moet je dat invullen. Hoe doe je
zoiets?
Er is goed en lang nagedacht over wat we gaan doen. Er zullen dingen gebeuren, want gewoon camera’s aanzetten zoals Big Brother op tv dat doet levert geen boeiende beelden op. We zijn op zoek gegaan naar dingen die interessant zouden kunnen zijn voor het publiek. Het toeval wil dat ik voor Studio Brussel een aantal covers heb gemaakt, die songs gaan we nu met de band arrangeren en ook in het concert ’s avonds integreren. Mensen zullen kunnen zien hoe we zo’n song ‘in elkaar steken’ en
hoe de sound groeit. Dat is een fijn project om als band aan te werken. Bovendien kunnen mensen vooraf een aantal vragen door sturen die we tijdens de dag zullen beantwoorden. Die verzoeken moeten voor de band een verrassing blijven. We zullen dan wel zien wat we ermee doen. Dat kan bij voorbeeld zijn om een nummer te spelen dat we nooit eerder live brachten.
Jullie willen de mensen ook een blik achter de schermen gunnen bij het musiceren zelf. Welke concrete aanpak heb je daarbij voor ogen?
Mensen willen wel eens weten hoe de effectenpedalen van een gitarist eruit zien en hoe die werken. Wie hiervoor interesse heeft, zal een half uurtje met Filip Wouters in een aparte chatbox kunnen praten. Een soort minimasterclass. Ik wil voor de kampvuurgitaristen wel eens uitleggen hoe je ‘Ploegsteert’ moet spelen. Onze geluidsman zal je kunnen uitleggen hoe hij zich voorbereidt op een concert en kokkin Barbara zal je inleiden in de vegetarische keuken van Het Zesde Metaal. Fans zullen dingen kunnen zien en doen waartoe ze anders nooit de kans krijgen.
Als er camera’s op mensen gericht zijn, reageren die soms anders dan anders. In hoeverre gaan we honderd procent Het Zesde Metaal zien zoals ze ‘in ’t echt’ zijn?
Die camera zal uiteraard een invloed hebben, anderzijds is het niet de eerste keer dat we gefilmd worden. Het feit dat het iets langer duurt dan anders, zal er voor zorgen dat we die camera’s snel vergeten. Op den duur let je daar niet meer op. De aandacht zal opgeslorpt worden door andere dingen. We gaan daar zeker niet te veel last hebben.
Het is een 100 procent livegebeuren. Dat betekent dat alles goed kan lopen, maar dat er ook zaken fout kunnen gaan. Hoe gaan jullie dat opvangen?
We hopen dat er zo weinig mogelijk verkeerd loopt, maar dat hoort er nu eenmaal ook bij. De dag is niet helemaal gescript, maar we konden wel een aantal dingen op voorhand opnemen. Je zal altijd naar de livestream kunnen kijken, maar elk bandlid zal wellicht af en toe behoefte hebben om even weg van de camera te gaan. Daarom namen we ook een aantal filmpjes op vooraf zodat de kijker niet voortdurend naar een rustende muzikant moet zitten kijken (lacht).
Zou het kunnen dat het experiment bij succes herhaald wordt?
We gaan er van uit dat dit soort van streaming niet meer zal verdwijnen. Misschien is dit zelfs het begin van een nieuw tijdperk. In de toekomst zullen we misschien uitverkochte concerten spelen en dan kunnen we met livestreamtickets werken waarbij we de mensen die thuis moeten volgen een exclusieve troostprijs kunnen aanbieden. Die gaan dan iets anders te zien krijgen, bij voorbeeld een blik op het podium waarbij je het concert vanuit de ogen van de muzikanten kan beleven.
De dag wordt afgesloten met een concert. Wat mogen we van dat bijzondere optreden verwachten?
Het concert zal ons de gelegenheid geven om volledig in de muziek te kruipen. We hebben geen fans die op onze vingers zullen zitten kijken, maar we zullen enkel bezig zijn met elkaar als band. Tijdens een soundcheck zonder publiek, is die andere dynamiek er ook, compleet verschillend van de interactie tijdens een concert. We gaan het optreden ook anders in beeld brengen dan wat het publiek gewoonlijk bij een concert zal zien. Ook op dat vlak gaan we op zoek naar een meerwaarde.
Tickets voor het evenement vind je HIER.
Interview door Steven Verhamme