Vanaf deze maand te bestellen
Een 680 pk sterke plug-in hybride in een race-jasje, dat hebben ze in Woking, de headquarters van McLaren goed begrepen en ze komen met de ‘Artura’, een samentrekking van ‘Art’ en ‘Futura’, twee filosofieën die dit nieuwe model moet vertegenwoordigen.
Een plug-in hybride in een racejasje is niet nieuw, kijk maar naar de 1.000 pk sterke Ferrari SF90 met dat verschil dit bij Ferrari momenteel het topmodel is en we hier bij McLaren bijna spreken over zowaar een instapper. Lees als, onze portemonnee zal er wel bij varen. Hoewel, het blijft een auto die niet voor de gewone sterveling is weggelegd.
Qua design vinden we de typische kenmerken van McLaren terug of lijken ze zelfs gewoon gekopieerd. Toch is dit een volledig nieuwe wagen. De kuip bestaat uit koolstofvezel en is speciaal gebouwd rond het hybride karakter van deze wagen. Ook krijgt de McLaren Artura een volledig nieuwe krachtbron, een drukgeladen biturbo drie-liter V6 van 585 pk die dankzij zijn hoek van 120° erg laag in de wagen is weggelegd. Een blok ook dat lekker brult tot 8.500 tpm alvorens hij tegenpruttelt.
Maar zoals gezegd, het is een hybride. Zo is deze V6 gekoppeld aan een 95pk sterke elektromotor. Een elektromotor, leuk weetje, die ook de achteruitversnelling voor zijn rekening neemt. Maar niet enkel achteruit, ook vooruit wordt hij duchtig gebruikt en zo kom je aan een gecombineerd vermogen van 680 pk en 720 Nm aan koppel. De batterij (7,4 kWh) laat zelfs toe om 30 kilometer zuiver elektrisch te rijden, zolang je 120km/u niet overschrijdt. Alles bij elkaar, en nu maken we ook ons Greta een beetje gelukkig, stoot deze supercar slechts 129g/km uit. Mooi toch? En dit voor een wagen die in exact drie seconden van 0 naar 100 schiet en pas stopt met versnellen bij 330 km/u.
Ook binnenin is er gesleuteld aan het design. Zo is er een nieuw infotainmentsysteem, is de navigatie vernieuwd en kan je ook je smartphone in al zijn functies koppelen.
De prijs is nog niet bekend maar wat we wel weten is dat de Artura de 570s komt te vervangen en zich dus qua prijs nestelt tussen de GT en de 720S. Zo heb je in ieder geval een richtlijn alvorens even naar jouw bankdirecteur te bellen.