Eindelijk, hier is de nieuwe Porsche 911 GT3

Ook de 992-generatie is er nu met een GT3

Na de coupé, cabrio, Targa en de Turbo is de 992-generatie van Porsche nu ook te bestellen in de GT3 variant, de versie voor echte Porsche-puristen. En zoals het hoort voor puristen is deze aangedreven door een atmosferische boxermotor én kan je hem bestellen met een handbak.

 

Deze afgeslankte en nog meer aerodynamische 992 krijgt nieuwe spoilers die, zonder in te boeten aan topsnelheid, meer downforce creëren. Over afslanken gesproken, deze 911 GT3 is iets groter dan zijn voorganger maar dat betaalt hij niet in gewicht. Dankzij zijn uitgekleed interieur, kuipjes in koolstof, lichter glas,… weegt deze superbolide rijklaar slechts 1.418 kilogram (of 1.435 als je niet de handbak maar PDK-versie kiest).

De motor, achterin, is de 4-liter atmosferische krachtpatser die vlotjes tot 9.000 toeren gaat alvorens deze in het rood gaat. Hij levert 510 paardjes en heeft een koppel van 470Nm, wat we ook terugvinden in de 991 Speedster. Dit laat het geheel in 3,4 seconden naar 100km/u spurten, slechts een fractie sneller dan bijvoorbeeld de 450 PK-sterke Carrera 4S. De topsnelheid bedraagt 320 km/u (318km/u in combi met PDK).

 

Waar ligt dan het grote verschil met een ‘standaard’ 911? Naast een breder spoor, bredere banden en grotere remmen, uiteraard de ophanging en het strakke bochtenwerk. Dat resulteert in een rondje Nordschleife onder de zeven minuten, zijnde 6’59 op de 20,8 kilometer lange Groene Hel, of 6’55 als je T13 op het einde niet meerekent.

Naast deze GT3 belooft Porsche ook nog te komen met een Touring Pack, een versie met een iets minder radicale setup van het onderstel en iets bescheidener spoilerwerk. De puristen van de puristen, die wachten nog op het neusje van de zalm, de GT3 RS.

De GT3 zal in mei voor het eerst te zien zijn op onze Belgische wegen. De dealer rij je buiten vanaf 171.553,80 euro. Klein detail natuurlijk.

 

 

You May Also Like

MenStyle Road Test: Citroën ë-Berlingo

Eentje voor het gezin  Het hoeven niet altijd elektrische, snelle luxepaardjes te zijn die ...

Dit icoon, de Citroën Mehari, bestaat 55 jaar

De eyecatcher van de Côte d’Azur Het is op 16 mei 1968, exact 55 ...

Ferrari 296 GTB gaat dakloos en heet GTS

Laat het zonnetje maar komen Een auto die onze steeds verder terugtrekkende haarlijn nog ...