Zoals het een CS hoort…krachtiger, lichter en sneller
Afgelopen zomer mochten we de première van de BMW M5 (Competition) live meemaken op het, en neen dit heeft niets met chauvinisme te maken, mooiste circuit ter wereld, Spa-Francorchamps. Een supersport sedan die zijn gelijke niet kent. Hoewel… bij BMW denken ze er toch nog niet iets anders over en ook de M5 wordt niet gespaard van wat gewichtsverlies en een tiental extra paardjes. De M5 CS, oftewel een gelimiteerde topversie, is geboren.
De ‘normale’ M5 Berline heeft 600 paardjes onder de motorkap terwijl de Competition er 625 stalt. De M5 CS (Competition Sport) zouden er volgens Beierse intimi nog 10 extra stallen. Zo stijgt het 4,4 liter V8-blok naar 635 pk. Een blok dat nog steeds goed is voor 750 Nm koppel en wordt gekoppeld aan een slimme (en uitschakelbare) xDrive vierwielaandrijving en een 8-traps sportautomaat.
In totaal hebben de ingenieurs nog 70 kilogram ‘overtollig’ gewicht overboord gekieperd met dank aan het gebruik van heel veel koolstofvezel. Het totaalgewicht van de supersport sedan zou dan rond de 1.900 kilogram moeten liggen.
Verder herken je de M5 CS aan zijn gouden grille, de dagrijlichten van de M8, heerlijke 20″-velgen waarachter carbon-keramische remschijven schuilen. De officiële release wordt verwacht in het voorjaar van 2021 maar wie zich nu al niet kan houden, kan best al eens zijn BMW-dealer bellen want zoals eerder gezegd zullen er maar een paar exemplaren beschikbaar zijn voor de Belux-markt.
Oh ja, reken maar op een goede 130.000 euro…vanafprijs uiteraard.