Kan dit wel? Ja!
Nog mooier, nog luxueuzer, nog groter (zo’n 9cm langer),… kortom nog beter. Zo kunnen we de tweede generatie Ghost omschrijven. De luxebolide met zijn Spirit of Ecstasy op de neus is dan ook tot in het detail aangepakt en verder geperfectioneerd door de ingenieurs in Goodwood.
‘Bovenhuids’ vinden we nieuwe lampen en nieuwe, verbeterde bumpers. Met dank aan volledig dichtgelaste carrosserie (met uiteraard een uitzondering op de deuren, koffer en motorkap) wordt deze Ghost gekenmerkt door één ononderbroken lijn. Extra troef, dit komt ook de stijfheid van de carrosserie ten goede en dus mag je ook betere prestaties verwachten op de weg.
Onderhuids vinden we een 6.75 V12 met 571 paardjes en 850 Nm aan koppel dat al volledig vrijkomt na 1.600 toeren per minuut. Zo schiet het luxepaardje in 4,8 seconden naar 100 km/u al lijken ons dit onwaarschijnlijke taferelen als je net je glaasje champagne op de achterbank hebt uitgeschonken. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Over achterbak gesproken, in tegenstelling tot de Phantom zouden Rolls Royce-rijders in een Ghost het liefst zelf achter het stuur van hun wagen kruipen, iets wat wij perfect kunnen begrijpen. Niettegenstaande is en blijft de Ghost comfort en luxe ademen. Een rit in de Ghost is dankzij het chassis en een 100 kilogram extra aan geluiddempend materiaal beangstigend geruislozer dan ooit.
Voor het ongemakkelijk wordt en er stiltes vallen tijdens een ritje in deze vernieuwde Rolls, is er gelukkig nog een heus en ingenieus (een stuk in het dakhemel ingebouwd) audiosysteem dat maar liefst 18 speakers zorgt voor een fantastisch geluid.
Nu de vraag, wanneer kunnen we een weekendtripje naar zee in een Ghost plannen?