Nieuwe Mercedes S-klasse is een technologisch hoogstandje

Alsof de ingenieurs van NASA zich ermee gemoeid hebben…

Het is zover! De nieuwe Mercedes S-Klasse is na wat (gecamoufleerde) sneak peeks eindelijk in zijn geheel voorgesteld! Dus hoewel we al wat foto’s zagen passeren van bijvoorbeeld het interieur en zijn neus, kunnen we nu pas echt een volledig beeld vormen van dit luxepaardje. Ok, qua design zien we enkel subtiele veranderingen tot de nieuwe Mercedes E-klasse maar chauffeurs van de vorige generatie S-Klasse gaan zich ongetwijfeld laten verrassen.

Uiterlijk gezien wordt de nieuwe S-Klasse ook nu weer groter. Zo’n 3,4 cm voor de versie met korte wielbasis en zo’n dikke 7 cm voor de langere versie. Hij wordt ook gespierder en zet maar liefst een dikke 5 cm in breedte uit. Extra centimeters die je terugvindt binnenin. Om het lange en brede gevaarte toch nog makkelijk manoeuvreerbaar te maken, is er als optie de vierwielsturing. Hiermee verklein je je draaicirkel tot zelfs 1,9 meter dankzij een extra stuurhoek van maximaal 10° op de achteras. Dit in combinatie met een actieve ophanging en luchtvering maakt dit alles het ook wendbaarder, stabieler of je nu traag door bergpassen rijdt of tegen hogere snelheden op de Duitse Autobahn aan het cruisen bent.

Wist je zelfs dat in combinatie met de luchtvering de ophanging de zijkant van de carrosserie tot 8 cm omhoog kan pompen als er (bijna) een aanrijding wordt gedetecteerd door de verschillende radarsensoren en camera’s rondom de S-Klasse?  Hiermee wordt de impact op de inzittenden verminderd.

Over sensoren en camera’s gesproken. Dit alles moet de Mercedes S-klasse in staat stellen om tot niveau 3 autonoom te rijden. Een niveau waar de chauffeur in bepaalde gevallen zelfs niet meer moet tussenkomen. Probleem, voorlopig is dit nog niet gereglementeerd. En voor zolang je ogen toch het wegdek in de gaten moeten houden, is er natuurlijk nog altijd een extra hulpmidden, de vernieuwde head-up display die de voorruit transformeert tot een augmented reality-tafereel. Het projecteert zonder problemen het misschien wel gemiste verkeersbord op je voorruit.

Onderhuids vinden we voorlopig vier versies. Twee op benzine en twee diesels en allemaal verzekerd van een drieliter zes-in-lijn.

  • S 450 4MATIC: benzine, 367 pk, 500 Nm, goed voor een spurtje 0-100 in 5,1 s
  • S 500 4MATIC: benzine, 435 pk, 520 Nm, goed voor een spurtje 0-100 in 4,9 s
  • S 350 d: diesel 286 pk, 600 Nm, goed voor een spurtje 0-100 in 6,4 s (4MATIC: 6,2 s)
  • S 400 d 4MATIC: 330 pk, 700 Nm, goed voor een spurtje 0-100 in 5,4 s

Uiteraard zou Mercedes Mercedes niet zijn als ook een V8 (al dan plug-in hybride) en AMG-versies later van de band zullen rollen van dit vlaggenschip. Je kan hem deze maand nog bestellen (en dan zijn ook gelijk de prijzen bekend) en de eerste exemplaren zouden tegen eind dit jaar bij de dealer staan. Een kerstcadeautje, iemand?

 

 

 

You May Also Like

Dunhill DRIVEN, het parfum voor snelle jongens

En die goed willen ruiken… Ze schakelen een versnelling hoger bij dunhill en ze ...

June Peers, nuchter Vlaams topmodel met tonnen ambities (Interview)

Niet COVID-19, wel door een topmodel heeft Antwerpen alle reden om zich vandaag het ...

Looking smokin’ hot in een smoking van Rietbergh

Dit jaar zijn ze gepasseerd, maar reken maar dat op de trouwfeesten volgend jaar ...