Onterecht onderschat
Onze eerste ervaring met Alfa Romeo gaat al bijna twee decennia mee, toen we kennismaakten met de 147 die bij de moeder des huizes op de oprit kwam te staan. Een rood, hoe kan het ook anders, mooi, zowel vanbinnen als vanbuiten, karretje waarmee we ons kostelijk geamuseerd hebben tot een Mini het rode duiveltje kwam aflossen.
Dan werd het heel erg lang stil tussen onze rechtervoet en het Italiaanse merk totdat de sympathieke rekels van FCA ons begonnen volgen. Met de regelmaat van de klok geven ze ons dan ook fantastisch materiaal mee, waaronder een dikke twee jaar geleden onze eerste kennismaking met de Alfa Romeo Stelvio, en meer bepaald de vierwielaangedreven benzineversie van 280 pk. Nu, anno 2020 is er het vernieuwde model en krijgen we de ‘Veloce’ mee, een 2,2 liter mazoutstoof en kilometervreter (diesel dus) van 210 pk en 470 Nm koppel.
Daar waar we al fan waren van de eerste generatie Stelvio, zijn we dit nog steeds. De Italianen claimen dan ook zowaar de best rijdende SUV in zijn klasse te hebben gemaakt. Grootse woorden met concurrenten als de Jaguar F-Pace, Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60, Mercedes GLC of zelfs de Porsche Macan. Terecht? Qua rijdynamiek mag hij zeker een referentie genoemd worden en nu ze ook subtiel het interieur met mooiere, meer kwalitatieve, beter afgemaakte materialen hebben aangepakt en deze SUV een serieuze upgrade in infotainment hebben meegegeven, voelt het ook meer als een referentie binnen zijn klasse.
Qua rijgedrag is de ‘Veloce’ diesel niet zo vinnig en speels als zijn broertje met 70 paardjes meer maar het koppel maakt veel goed, zeker in de lagere toeren. Hij voelt snel, dynamisch en direct aan en je hebt, mede dankzij zijn perfect afgesteld Giorgio-platform, het gevoel dat je met een sportieve sedan op weg bent. In onze ogen is er enkel de, toch iets kleinere, Porsche Macan in het rijtje van concurrenten die je hier naast kan zetten, als je tenminste niet naar de prijs hoeft te kijken. De Stelvio Veloce diesel heb je al vanaf 57.490 euro, de Macan vanaf 63.501 euro met de kanttekening ze bij Porsche zelfs geen diesels meer hebben. Ha fatto un punto? (Punt gemaakt?).
Of ze de trein missen nu er nog steeds geen plug-in hybride Stelvio is? Concurrentieel is dit een nadeel al hopen we, met de Italianen mee, dat er genoeg puristen zijn die het minder nauw nemen met de Greta’s en Anuna’s van deze wereld (of zelfstandigen die een betere aftrekpost willen) en kiezen voor een 100% verbrandingsmotor. Zijn ze er dan niet mee bezig? Toch wel, al zal dit pas ten vroegste iets zijn voor 2021. En dan is ook de Tonale nog onderweg.
Conclusie? Deze Alfa Romeo is al een paar jaar de meest onderschatte SUV en eentje die zeker zijn plaats verdient in een rijtje van premium modellen. Zijn uitstekend rijgedrag, waar zo goed als alles op gefocust is, maken dat deze kilometervreter een genot is om sportief en in alle comfort van punt a naar punt b naar punt z te voeren…en terug!
Wij waren fan en zijn het nog steeds!