Evan langs de plastisch autochirurg…
Niet dat de huidige BMW M5 (Competition) al op leeftijd is maar als zijn minder vermogende broertjes gaan voor een facelift, kan ook de krachtigste uit de familie niet onderdoen. En zo is het nu de beurt aan de BMW M5 (Competition) om zich na een uiterlijke kuur aan de wereld te tonen.
En wat zien we aan uiterlijke kenmerken? Allemaal wat scherper, tikkeltje stoerder, nieuwe kleurtjes maar zoals steeds alles onder het oog van een subtiele toets. Zo zien we nieuwe en nog meer aerodynamische bumpers, herwerkte nieren (grille nvdr), aangescherpte lichtblokken en binnenin een grotere display (12,3 inch) inclusief nieuwe features. Met de M Mode-knop op de middenconsole heb je nu de keuze tussen de rijmodi Road en Sport. Zij die gaan voor de M5 Competition krijgen daar nog een specifieke Track-circuitstand bovenop.
Onderhuids is er geen vitaminekuur voorzien. De BMW M5 draait nog steeds op volle toeren met een 4,4 liter V8-biturbo van 600 pk en 750 NM, of indien je kiest voor de Competition, 625 pk. Schakelen doe je met de M Steptronic-achttrapsautomaat. Zo schiet de M5 in 3,4 seconden naar 100, in 11,1 naar 200. De Competition doet er respectievelijk 3,3 en 10,8 seconden over. Stoppen met versnellen doet hij op 250 km/u en met het M Drivers’ Package, 305 km/u… pijlsnel dus. Ook iets wat je als BMW-purist zeker niet onaardig zal vinden…de speciale M-versie van de xDrive-vierwielaandrijving behoudt zijn RWD-modus.
Het verschil naast power tussen de M5 en M5 Competition is naast de prijs, 123.000 euro tegenover 132.200 euro, is het op de M8 geïnspireerd onderstel. Dat moet het wat comfortabeler maken voor de M5, zonder daarin compromissen te zoeken in rijgedrag. De Competition daarentegen leeft zich geregeld wel eens graag uit op circuit en krijgt hierdoor een 7 mm verlaagde ophanging met een aangepaste geometrie, strakkere veren en stijvere motorsteunen.
En nu? Testritje? Hallo BMW Belux?