Het regent premières…
Terwijl de wereld hoe langer hoe meer Corona-besmettingen te verwerken krijgt, krijgen wij het niet bolwerkt met nieuwigheden als het de autowereld betreft. Hoewel het Autosalon van Genève is afgelast, regent het wel premières. Alfa Romeo, Porsche, McLaren en vanavond Fiat lieten al deels in hun kaarten zien. Gisteren was het de beurt aan Audi, die zijn nieuwe A3 Sportback aan ons voorstelden.
Hoewel deze nieuwe A3 op hetzelfde platform staat als de VW Golf, Seat Leon of Skoda Octavia, krijgt deze Audi, ook wel gekend als het betere, meer technische uitgeruste broertje van de vier een aantal onderhuidse upgrades. Als primus, en naar onze mening ook de mooiste, van de vier moet hij zich onderscheiden, nietwaar? Dankzij een nieuwe dataprotocol verloopt de communicatie tussen de verschillende elektronische componenten dan ook een heel stuk sneller wt hem dan ook gewoon een betere auto maakt.
Doorwinterde Audi-rijders zullen even moeten wennen maar het interieur en bediening gaat digitaal. Een centraal touchscreen is standaard, net als de binarie tellerpartij. Optioneel kan je die Virtual Cockpit upgraden naar een Plus-versie die met drie verschillende layouts komt en zijn info dan presenteert op een groter (12,3″ in plaats van 10,1″) scherm. Dit in combinatie met een krachtig multimediasysteem heeft deze A3 Sportback alles in huis om erg goed geconnecteerd het asfalt aan te vallen.
Uiterlijk gezien blijft de A3 erg herkenbaar. De mannen en vrouwen in Ingolstadt houden zo vast aan wat goed was en kiezen, gelukkig, niet voor grote stijlbreuken. Wel nieuw, de concave uitsparingen in de flanken die een soort 3D-effect moeten creëeren. Iets wat we zeker ook zullen terugzien bij andere toekomstige modellen van Audi.
Wat de motorisatie betreft, rollen ze bij Audi in verschillende fases uit. Wie nu al een nieuwe A3 wil, heeft de keuze uit de 35 TFSI (1,5 liter-turbobenzine van 150 pk) of de 30 TDI (2,0 liter-turbodiesel van 116 pk). Pas in de loop van dit jaar volgt dan de rest, van een (mogelijk) 1.0 TSI-driecilinder, naar een milde 1,5 liter hybride of zowaar een plug-inhybride (op basis van de 1.4 TSI) tot eentje op CNG. En niet te vergeten, als allerlaatste en diegene waar wij het benieuwd naar zijn, de sportieve S3 en RS3.
Bestellen? Hier!