Blijf plakken
Letterlijk en figuurlijk!
Het is een hele uitdaging voor beginnende ondernemers om naamsbekendheid te genereren en hun merk op de bouwen. Terwijl je van de daken schreeuwt hoe goed jouw product of dienst wel is, blijken die daken ook gewoon heel duur te zijn en matchen ze niet met het marketingbudget dat je voor ogen had. Toch kan je met kleine maatregelen en een beperkt budget toch gezien worden. Je moet wel bereid zijn om veel tijd te investeren en creatief uit de hoek te komen. Bijvoorbeeld ooit al eens gedacht aan je eigen stickers drukken?
Stickers zijn in! Jong en oud houdt ervan. Nu België met een dertig op dertig geplaatst is als reekshoofd voor het EK, zal je de komende maanden overstelpt worden met stickers met daarop onze nationale helden…klaar om zowel grootvader, vader, zoon als kleinzoon uit te dagen om als eerste de Panini-stickerboek compleet te hebben, om als voorbeeld te nemen.
Of neem eens plaats in een met WiFI uitgeruste plaatselijke koffiebar dat evengoed een co-work place zou kunnen zijn? Op hoeveel laptops kleven er geen stickers? Of heb je al eens gezien op hoeveel auto’s een sticker van Apple kleeft? Slimme kleine bedrijven, ondernemers en zelfs multinationals als Apple spelen hier graag op in (er steekt bijvoorbeeld standaard een sticker bij elke MacBook). En er is goed nieuws, ook jij kan dit goedkoop doen.
Focus op het product
Om een succesvol merk te creëren moet je natuurlijk vertrekken van een sterk product of dienst. Mensen moeten bereid zijn ‘jouw sticker’ te kleven! Het is dus erg belangrijk eerst een product te hebben waaraan klanten zich willen binden in plaats van flashy advertenties en een catchy logo.
Eens je dit dan hebt, kan je creativiteit laten botvieren. Ga je vooral voor naamsbekendheid? Dan is je bedrijfsnaam op een sticker een goede optie. Heb je een bekend bedrijfslogo of wil je deze bekender maken bij het grote publiek, dan is dit ook optie. Zij die mensen willen triggeren en nieuwsgierig maken kunnen gaan voor een foto of pakkende slogan. En je kan zo klein of groot gaan hoe je zelf wilt. Van kleine gepersonaliseerde etiketten op rol tot erg grote vloer– en raamstickers.
Netwerken
Heb je uiteindelijk jouw sticker? Vergeet vooral niet te netwerken. Maak persoonlijk contact met (potentiële) klanten, ga naar beurzen in jouw vakjargon en ga naar zoveel mogelijk sociale evenementen. Laat je businesskaartje, brochure én sticker achter op zoveel mogelijk plaatsen. Kortom, bouw ook offline en zichtbaar jouw netwerk uit en laat je klanten verder het werk doen.
Credits:
– Pixabay
– Pexels
– Supreme