Opnieuw een iconisch merk op de SUV-markt
Toen ‘Porsche-puristen’ op de barricades gingen staan toen ze de Cayenne lanceerden, had niemand nog maar een flauw vermoeden dat dit een succes zou zijn, laat staan een inspiratiebron te zijn voor andere constructeurs van iconische luxueuze of sportieve wagens. Na Porsche, Rolls Royce, Bentley, Maserati, Lamborghini,… is het nu ook de beurt aan het in nood lijdende Aston Martin om zich op de SUV-markt te gooien en hiermee de broodnodige fondsen op te halen om het Britse merk in leven te houden. De DBX is geboren.
En wat krijgen we? Mooi lijnenspel, een flinke achterspoiler en de klassieke looks die je van een Aston Martin mag verwachten. Wij zien het als een Vantage op hoge poten. En met deze SUV hopen ze ook meer vrouwen als cliënteel aan te trekken. Zij rijden immers liever in een SUV dan een laag bij de grond scheurend ijzer. Ook nieuw en wel bijzonder op de optielijst, het sneeuw- en huisdierenpakket. Met de BDX gaan skiën en op voorhand de skilaarzen opwarmen? Hét kan! Met de honden het bos in zonder dat jouw DBX nadien het toneel wordt van vuile viervoeters? Met een draagbare wasinstallatie voor jouw hond kan hij proper gewassen mee aan boord.
Onderhuids is er voorlopig één motor beschikbaar, de uit de DB11 en Vantage bekende 4 liter-V8 turbo, goed voor 550 pk en 700 Nm. Die sprint in 4,5 seconden naar 100 km/u en topt pas af bij 291 km/u. Het verbruik valt te beperken dankzij een automatische cilinderdesactivatie op momenten je het gaspedaal niet planché drukt, tot toch nog wel een gulzige 14,3 liter per 100 kilometer. Een hybride en fiscaal vriendelijke variant dingt zich nu al op…
Kostprijs? Voor ons land nog niet gekend maar de Duitsers zouden kunnen instappen vanaf 193.500 euro en zouden al de Autobahn beroeren vanaf de lente 2020. Verwacht wordt dat dit voor ons land niet veel later zal zijn.