Krachtiger, lichter, bruter en vooral sneller: BMW M5 CS

1 april…

Neen, we maken geen grapje. Als alles meezit is dit de datum waarop de BMW M5 CS gelanceerd wordt. De nog krachtigere versie van de BMW M5 Competition.

Het wordt een traditie bij de M-kerels van BMW. Hun topmodellen nog lichter, bruter, luider, krachtiger en vooral sneller maken. Dit zagen we al eerder bij de M2, die we nog niet zolang geleden hebben getest, de M3 en M4.

Maar wat houdt de Competition Sport kuur juist in? Simpel… standaard keramische remmen, nieuwe uitlaatlijn en upgrades voor het blok, onderstel, het koetswerk en het interieur. Zo worden er tien extra paardjes gevonden terwijl het geheel op dieet is gezet met een resultaat van -70 kilogram.

Onderhuids vinden we nog steeds de 4,4 liter-V8. Die biturbo-benzine is nog een beetje doorontwikkeld en levert een piekvermogen van 635 pk voor een maximumkoppel van 750 Nm. Goed nieuws ook voor BMW-puristen die eens zot willen doen, de M xDrive (4WD) kan worden uitgeschakeld zodat al het power enkel op de achterwielen gelost wordt. Fun verzekerd.

Een sprintje van 0 naar 100 doet deze krachtpatser in 3 seconden en, hou u vast, in slechts 10,4 seconden van 0 naar 200 km/u. De elektronisch geregelde topsnelheid bedraagt 305 km/u.

Herkennen doe je de M5 CS aan zijn goudbronzen designaccenten, zijn gele lichtsignatuur,  nieuwe aero-elementen en een volledig in carbon vervaardigde herwerkte motorkap. Verder is ook de kleur specifiek. Naast het Brands Hatch Grey metallic kan je ook gaan voor het Frozen Brands Hatch en het Frozen Deep Green, matte tinten die we ook terugvinden in de Individual-catalogus.

Binnenin de BMW M5 CS zien we vooral de combinatie van alcantara, leder en carbon terug. Vooraan zit je als gegoten in twee sportstoelen uit carbon maar ook achterin zullen passagiers stevig in het zadel zitten dankzij een achterbank met geprononceerde zitplaatsen. Opvallend detail, de geïntegreerde hoofdsteunen zijn getooid met de Nordschleife van de Nürburgring.

Een teken aan de wand dat Mercedes-Benz’ Ringrecord van de Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door Coupé bijna tot het verleden hoort? Wordt ongetwijfeld vervolgd!

 

You May Also Like

Uitgeregende Alfa Romeo F1-piloten veilden materiaal voor slachtoffers overstromingen

Oh ironie… Van een kale natte reis gesproken. Meer kunnen we helaas niet berichten ...

Nieuwe Subaru BRZ komt (helaas) niet naar Europa

Of toch wel? De leukste Subaru waarmee wij tot hiertoe gereden hebben? Ongetwijfeld de ...