MenStyle Road Test: DS 7 E-TENSE 4X4 360

Na een korte lanceringstest in Nice, nu de lange test

Wat kunnen we vertellen over de nieuwe DS? Dat er tal van upgrades zijn. Zo is het karakter van de nieuwe DS 7 is te danken aan ingrijpende wijzigingen voor- en achteraan. Dit maakt de nieuwe DS 7 nog steeds elegant maar wel dynamischer en scherper met dank aan nieuwe velgen, een verder ontwikkeld lichtsignatuur, een combinatie van de nieuwe, slankere DS PIXEL LED VISION 3.0-koplampen (met een lichtbereik tot zelfs 380 meter) en de DS LIGHT VEIL-dagrijlichten. Dat laatste bestaat uit vier verticale lichtelementen van samen 33 leds en het lijkt alsof het licht door de carrosseriekleur schijnt. Het creëert een effect van diepte en helderheid en is, om het in één woord te beschrijven, ‘fashionable’.

De DS WINGS zijn opnieuw ontworpen met een reeks kleuren, afhankelijk van het model. De grille is breder en verfraaid met subtiele diamantpuntaccenten en is afgewerkt met een volledig nieuw ontworpen zijflank. De slankere schaalachtige LED-achterlichten met vortex-effect zijn ook opnieuw ontworpen met een donkere metallic afwerking. Ze benadrukken de unieke expressie van de New DS 7. Het kofferdeksel en de badge werden herwerkt met scherpere lijnen, terwijl de naam ‘DS AUTOMOBILES’ nu de visueel bredere achterzijde van de New DS 7 aanduidt.

De randen van de ruiten en de dakrails worden aangeboden in een variant in Gloss Black die de dynamiek van het silhouet benadrukt. Er worden zes kleuren aangeboden: Het nieuwe Lacquered Grey (ons testmodel) en Sapphire Blue als aanvulling op het metallic Platinum Grey, evenals de parelmoerachtige kleuren Perla Nera Black, Crystal Pearl en Pearl White.

Infotainment

Het infotainmentsysteem is een van de grootste veranderingen voor de nieuwe DS 7 met de integratie van het DS IRIS SYSTEM. Deze oplossing introduceert een volledig herwerkte interface, die volledig configureerbaar, reactief en naadloos is en wordt ondersteund door natuurlijke spraakherkenning. Het vernieuwde 12″-aanraakscherm met hoge resolutie is voorzien van een menu dat bestaat uit widgets waarmee alle functies met één enkele beweging toegankelijk zijn. Wat ons betreft was het nog wat wennen maar we moeten toegeven, na een paar ritjes waren we er aan gewoon.

DS en comfort… hand in hand

De nieuwe DS 7 introduceert ook technologie voor meer comfort en gemoedsrust, zoals DS ACTIVE SCAN SUSPENSION en DS NIGHT VISION. DS ACTIVE SCAN SUSPENSION is een cameragestuurd dempingssysteem dat uniek is in zijn klasse. Het past elk wiel onafhankelijk aan op basis van onvolkomenheden op de rijbaan. Het lijkt alsof elk putje, elk wegdeksel netjes weggefilterd wordt. Typerend DS en ideaal om gerust en comfortabel ook ritten op minder goede wegen (lees België) door te brengen.

Extra paar ogen

Met DS NIGHT VISION leest een infraroodcamera de rijbaan en de randen om fietsers, voetgangers en dieren op afstanden tot 100 meter te detecteren. De bestuurder ontvangt de informatie op het nieuwe digitale instrumentenpaneel met hoge resolutie, versterkt door een speciale waarschuwing in geval van gevaar.

Verder wordt de veiligheid verbeterd met DS DRIVER ATTENTION MONITORING en DS DRIVE ASSIST niveau 2 voor semi-autonoom rijden. DS DRIVER ATTENTION MONITORING analyseert het aandachtsniveau van de bestuurder met behulp van twee camera’s. De eerste controleert het gedrag van de auto in zijn omgeving en de tweede, die tegenover de bestuurder is geplaatst, diagnosticeert waar hij kijkt, zijn gezicht en ooglidbewegingen, wat zich vertaalt in de mate van slaperigheid en aandacht… Big brother maar dan wel eentje met erg goede bedoelingen.

De nieuwe DS 7 is uitgerust met DS DRIVE ASSIST, een adaptieve cruise control die het stoppen en herstarten kan initiëren zonder dat de bestuurder ingrijpt en een hulpmiddel dat de bestuurder in staat stelt de auto te houden waar hij is of waar hij hem in de rijstrook plaatst.

Aandrijving
Er worden vier aandrijflijnen aangeboden, waarvan drie E-TENSE plug-in hybride versies. Tweevoudig Formule E-kampioen, E-TENSE-technologie maakt het grootste deel uit van het gamma van de NewDS 7, met versies met 225 pk en tweewielaandrijving, 300 pk vierwielaandrijving en 360 pk vierwielaandrijving. Ook is er een een BlueHDi 130 (pk) dieselmotor. Wij gingen aan de haal met de stevigste, de E-TENSE 360.

Rijden in de krachtigste DS 7 bezorgt ons een glimlach op het gezicht. Het is, zoals eerder al gezegd, erg comfortabel, zacht, geruisloos en toch dynamisch van zodra je je rechtervoet laat spreken. Hij reageert snel, stuur redelijk scherp en direct (zeker in Sport-stand)en vooral de acceleraties zijn van de betere soort. Ondanks zijn vele hulpmiddelen wat betreft ook de ophanging blijft het geheel nog steeds genoeg gevoel doorgeven aan de bestuurder, met andere woorden, het wordt nooit zweverig.

Een sprintje in deze 360 pk (en 560 Nm koppel) sterke DS van 0 naar 100 km/u gaat in een vlotte 5,6 seconden en er wordt afgetopt bij 235 km/u. Het verbruik (WLTP) is 1,8 liter/100 kilometer maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we daar nooit in slagen. Ok, goeie hybriderijders zijn we niet en zodra de batterij effectief is leeggetrokken, gaat het verbruik serieus de hoogte in. Uiteraard, voor wie enkel rond de kerktoren hoeft te rijden, dicht bij zijn/haar werk woont en/of tussendoor veel kan laden,… heeft effectief de kans om zeer lage verbruikscijfers voor te leggen.

Quanta kosta?

Een DS 7 heb je al vanaf 43.300 euro (DS 7 BlueHDi 130 Automatic BASTILLE). Onze testversie, de DS 7 E-TENSE 360 is er al vanaf 65.400 euro. Al kan de vanafprijs naargelang welke versie je kiest (Performance Line +, Rivoli, Opera) nog oplopen tot 71.300 euro.

Conclusie

De DS7 is een heerlijk rijdende en erg comfortabele auto, die messcherp stuurt en onderhuids zeker met de nieuwe 360 pk sterke aandrijflijn steengoede prestaties neerzet. Zijn grootste minpunt? De concurrentie. Voor de prijs van deze DS 7, die nog (onterecht) te vaak als een Citroën bekeken wordt, vis je ook in de vijver van enkele (andere) premium merken als BMW, Mercedes, Volvo die gelijk ook iets meer elektrische autonomie kunnen aanbieden. Ook zijn mensen (en bedrijven) vaak nogal conservatief als het op automerken komt en grijpen ze terug naar vertrouwde namen. Wat betreft een prachtig alternatief als DS7, onterecht. Ook benieuwd naar de DS7, wil je meer info, eentje configureren of zin in een testrit? Eén adres: dsautomobiles.be

 

You May Also Like

Deze modellen schitteren in de nieuwe Pirelli-kalender

Een mooie reeks muzes  Het nieuwe jaar komt eraan en dan beginnen de eerste ...

MenStyle Road Test: BMW iX3

De eerste 100% elektrische BMW na de i3  We hebben er lang naar uitgekeken, ...

De 15e Love Bugs Parade wordt “Driven by Love”

Met een knipoog naar Valentijn  Voor de 15e editie gaven meer dan 300 eigenaars ...